6- Örtü Erkek Elbisesine Benzememelidir

 İbn Abbas radiyallahu anhuma’dan

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ المُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ، وَالمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ

Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem kendilerini kadınlara benzeten erkeklere ve kendilerini erkeklere benzeten kadınlara lanet etti."[1]

Ebu Hureyre radiyallahu anh’den:

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلَ يَلْبَسُ لِبْسَةَ الْمَرْأَةِ، وَالْمَرْأَةَ تَلْبَسُ لِبْسَةَ الرَّجُلِ

Rasulullah aleyhi’s-salatu ve’s-selam kadın elbisesi giyen erkeklere ve erkek elbisesi giyen kadınlara lânet etti."[2]

Huzeyl kabilesinden birinden: “Abdullah b. Amr b. As radıyallahu anhuma’yı gördüm. Evi mahallede, mescidi Harem’de idi. Ben onun yanında iken Ebu Cehil’in kızı Umm Said’i gördü. Bir yay takmış, erkek gibi yürüyordu. Abdullah:

“Bu kim?” dedi. Ben de:

“O Ebu Cehil’in kızı Umm Said’dir” dedim. Dedi ki:

“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in şöyle buyurduğunu işittim:

لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ، ولاَ مَنْ تَشَبَّهَ بِالنِّساءِ مِنَ الرِّجَالِ

Kadınlara benzemeye çalışan erkekler ve erkeklere benzemeye çalışan kadınlar bizden değildir.”[3]

Abdullah b. Amr b. el-Âs radıyallahu anhuma’dan: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki:

لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ، ولاَ مَنْ تَشَبَّهَ بِالنِّساءِ مِنَ الرِّجَالِ

Kadınlara benzemeye çalışan erkekler ve erkeklere benzemeye çalışan kadınlar bizden değildir.”[4]

Âişe radiyallahu anha'ya bir kadının erkek terliği giydiği söylenince şöyle dedi:

لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّجُلَةَ مِنَ النِّسَاءِ

Rasululah sallallahu aleyhi ve sellem kadınlardan kendini erkeğe benzetenlere lâ­net etti."[5]

Ebu Davud dedi ki: “Ahmed b. Hanbel’e birisi; cariyesine beyaz hırka giydirmek hakkında sorulunca şöyle dedi:

“Ona erkek elbisesi giydirmeyin. Erkeklere benzemesin.”[6]

Hafız Zehebî rahimehullah şöyle demiştir: “Kadın, dar omuzlu elbiseler giydiği zaman erkeklere benzemiş olur. Bu yüzden de Allah’ın lânetini hak eder. Kocası da ona müsaade eder veya rıza gösterirse yahut onu bu hareketinden alıkoymazsa o da Allah’ın lânetini hak eder. Çünkü koca, karısını doğru yola sevk etmek, Allah’ın emirlerine itaat ettirip isyandan alıkoymakla görevlidir.”[7]

“Taberî der ki: “Giyim ve süslenme hususunda erkeklerin kadınlara benzemesi caiz değildir.”

İbn Hacer şunu ekler: “Konuşma ve yürüyüşte benzeme de böyledir. Giyim ve görünüşe gelince, bu memleketlere ve âdetlere göre farklılık arz edebilir. Bazı beldelerde kadınlarla erkeklerin kıyafetlerinde ayrılık bulunmaz fakat kadın örtünmesi ve tesettürü ile ayrılır. Konuşma ve yürüyüşteki benzemenin kınanması, bunun kasıtlı yapılmasına bağlıdır. Yaratılışındaki tabiatten dolayı böyle bir benzerlik varsa kişi alıştırmalar yaparak, aşamalar halinde bunu terk etmekle mükelleftir. Eğer bunu yapmaz ve bu halinden memnun olursa, hadislerdeki kınamanın kapsamına girer.”[8]

Ebu Muhammed İbn Ebi Cemre dedi ki: “Hadisin zahiri, her ne türlü olursa olsun, kadınların erkeklere, erkeklerin kadınlara benzemelerini haram saymaktadır. Ancak diğer delillerden de anlaşılacağı üzere kastedilen; hayır işlerinde değil, kıyafet, davranışlar ve diğer özelliklerle ilgili benzemedir.”[9]

İbn Hacer der ki: “Kadınların erkeklere, erkeklerin kadınlara benzer hareketlerde bulunmaları ve giyecekleri giymelerinin yasaklanmasındaki hikmet, Allah Teâlâ’nın koymuş olduğu yaratılış kanununun çığırından çıkarılmak gayesinden dolayıdır.”[10]

El-Lecnetu’d-Daime komisyonunun bir fetva kararı şu şekildedir:

“Kadının dışarı çıkarken elbisesini omzuna atması caiz değildir. Zira bunda erkeklere benzeme vardır.”[11]



[1] Sahih. Buhari (5885) Abdurrezzak (4/319) İbn Ebi Şeybe (5/319) Tirmizi (2784) İbn Mace (1904) Ahmed (1/254, 330, 339) Darimi (2652) Tayalisi (2801) Taberani (11/252) Taberani Evsat (4/212)

[2] Sahih. İbn Hibbân (13/62) Hâkim (4/194) Ebu Davud (4098) Tirmizi (2784) Ahmed (2/325) Nesâî Sunenu'l-Kubrâ (9253)

[3] Merfu kısmı Sahih. Ahmed (2/199) Ukayli Duafa (2/232) Elbani Sahihu’l-Cami (5433)

[4] Sahih. Taberani (13/467) Ebu Nuaym Hilye (3/321)

[5] Sahih. Ebu Davud (4099) Humeydi (272) Beyhakî Şuab (7804) Elbani sahih demiştir.

[6] Ebû Dâvûd Mesâil (s.261)

[7] Zehebî el-Kebâir (s.129)

[8] Fethu’l-Bari (10/332)

[9] Fethu’l-Bâri (10/333)

[10] Fethu’l-Bâri (10/333)

[11] Halid el-Huseynan; Kadınlar için 1000 Fetva – Polen yayınları, (s.55)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...