Yırtıcı Hayvan Derileri


Ebu’l-Melîh, babası Usame radıyallahu anh’den rivayet ediyor:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ جُلُودِ السِّبَاعِ

“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem yırtıcı hayvan derilerinden yasakladı.”[1]

İbn Ömer radıyallahu anhuma’dan:

نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْمِيثَرَةِ، وَالْقَسِّيَّةِ، وَحَلْقَةِ الذَّهَبِ، وَالْمُفْدَمِ" قَالَ يَزِيدُ: " وَالْمِيثَرَةُ: جُلُودُ السِّبَاعِ، وَالْقَسِّيَّةُ: ثِيَابٌ مُضَلَّعَةٌ مِنْ إِبْرَيْسَمٍ يُجَاءُ بِهَا مِنْ مِصْرَ، وَالْمُفْدَمُ: الْمُشَبَّعُ بِالْعُصْفُرِ "

Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem mesîre, kasî, altın halka ve mufeddem’den yasakladı.” Ravilerden Yezid dedi ki; “Mesire; yırtıcı hayvanların derisidir. Kasî; ibrişim/ipekten dokunmuş olan ve Mısır’dan getirilen bir kumaştır. Mufeddem ise asfur ile boyanmış kumaştır.”[2]

Ebu Ubeyd dedi ki: “el-Meyasir; acemlerin bineklerine sergi olarak kullandıkları ipekten mamul kumaşlardır.” Başkaları ise yırtıcı hayvan derileridir demişlerdir.[3] Bunun yasaklanmasının sebebinin o günkü acemlerin (ateşperest İran’lıların) zîneti olduğu veya kibirli zorbalara benzemek olduğu söylenmiştir.[4]



[1] Sahih. Ahmed (5/74, 75) Ebu Davud (4132) Tirmizi (1770, 1771) Nesai (4253) Darimi (2026) Hâkim (1/242) Ziyau’l-Makdisi el-Muhtare (4/183-185) İbnu’l-Carud, el-Munteka (875) Bezzar (6/321) Taberani (1/191)

[2] Sahih. Ahmed (2/99) Tahavi Muşkilu’l-Asar (3248)

[3] Beyhaki, Sunen (3/277)

[4] Bkz.: Munavi, Feyzu’l-Kadir (6/328) Aliyyu’l-Kari, Mirkatu’l-Mefatih (2/468)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...