Ebu’l-Melîh, babası Usame radıyallahu anh’den
rivayet ediyor:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ جُلُودِ السِّبَاعِ
“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem
yırtıcı hayvan derilerinden yasakladı.”[1]
İbn Ömer radıyallahu anhuma’dan:
نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْمِيثَرَةِ، وَالْقَسِّيَّةِ،
وَحَلْقَةِ الذَّهَبِ، وَالْمُفْدَمِ" قَالَ يَزِيدُ: " وَالْمِيثَرَةُ:
جُلُودُ السِّبَاعِ، وَالْقَسِّيَّةُ: ثِيَابٌ مُضَلَّعَةٌ مِنْ إِبْرَيْسَمٍ يُجَاءُ
بِهَا مِنْ مِصْرَ، وَالْمُفْدَمُ: الْمُشَبَّعُ بِالْعُصْفُرِ "
“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem
mesîre, kasî, altın halka ve mufeddem’den yasakladı.” Ravilerden Yezid
dedi ki; “Mesire; yırtıcı hayvanların derisidir. Kasî; ibrişim/ipekten dokunmuş
olan ve Mısır’dan getirilen bir kumaştır. Mufeddem ise asfur ile boyanmış
kumaştır.”[2]
Ebu Ubeyd dedi ki: “el-Meyasir; acemlerin bineklerine sergi olarak
kullandıkları ipekten mamul kumaşlardır.” Başkaları ise yırtıcı hayvan
derileridir demişlerdir.[3]
Bunun yasaklanmasının sebebinin o günkü acemlerin (ateşperest İran’lıların)
zîneti olduğu veya kibirli zorbalara benzemek olduğu söylenmiştir.[4]
[1]
Sahih. Ahmed (5/74, 75) Ebu Davud
(4132) Tirmizi (1770, 1771) Nesai (4253) Darimi (2026) Hâkim (1/242)
Ziyau’l-Makdisi el-Muhtare (4/183-185) İbnu’l-Carud, el-Munteka (875) Bezzar
(6/321) Taberani (1/191)
[2]
Sahih. Ahmed (2/99) Tahavi
Muşkilu’l-Asar (3248)
[3]
Beyhaki, Sunen (3/277)
[4]
Bkz.: Munavi, Feyzu’l-Kadir (6/328) Aliyyu’l-Kari, Mirkatu’l-Mefatih (2/468)