Yüzük

 Enes radıyallahu anh’den şöyle dediği rivayet edilmiştir:

كَانَ خَاتَمُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ وَرِقٍ، وَكَانَ فَصُّهُ حَبَشِيًّا

“Nebi sallallahu aleyhi vesellem in yüzüğü gümüşten yüzüğünün taşı ise Habeş taşından idi.”[1]

Enes radiyallahu anh’den diğer rivayette şu ziyade vardır:

كَانَ يَجْعَلُ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي كَفَّهُ

“Yüzüğün taşını elinin iç tarafına getirirdi.”[2]

Yüzüğün Takılacağı El

Nebi sallallahu aleyhi vesellem’in yüzüğünü sağ eline mi yoksa sol eline mi taktığı meselesine gelince, her ikisi de Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’den sabit olmuştur.

Nevevi Şerhu’l-Muhezzeb’de dedi ki: “Sağ ele veya sol ele yüzük takmak Nebi sallallahu aleyhi vesellem’in fiilindendir. Her ikisine de takmak doğrudur. Ancak efdal olanı, ziynete daha layık olduğu için sağa takmaktır.”[3]

Hafız İbn Hacer dedi ki: “Nebi sallallahu aleyhi vesellem’in yüzüğü sağına taktığını Buhari İbn Ömer radıyallahu anhuma’dan[4], Muslim Enes radıyallahu anh’den[5], Tirmizi İbn Abbas[6] ve Abdullah b. Cafer radıyallahu anhum’den[7],  yine Tirmizi Şemail’de Cabir radıyallahu anh’den[8]; Ebu Davud ve Nesai Ali radıyallahu anh’den[9], Bezzar Aişe radıyallahu anha’dan[10], Taberani Ebu Ummame radıyallahu anh‘den[11], Darekutni Garaibu Malik’te, Ebu Hureyre radıyallahu anh’den[12] rivayet etmiştir ki, toplam dokuz sahabeden rivayet edilmiştir.

Sol eline taktığına dağir rivayetleri ise Muslim Enes radıyallahu anh’den[13],  Ebu Davud İbn Ömer radıyallahu anhuma’dan[14],  İbn Sa’d Ebu Said radıyallahu anh’den[15] rivayet ettiler.

İbni Adiy’in İbn Ömer radıyallahu anhuma’dan rivayet ettiği[16] zayıf hadiste önceden sağına taktığı sonra soluna taktığı geçmektedir. Bu rivayete itimad eden Begavi Şerhu’s-Sunne’de hadisteki bu ihtilafı:

“Önce sağ eline takar iken sonra sol eline takmaya başlamıştır’’ diye cem etmiştir. İbn Ebi Hatim dedi ki:”Ebu Zur’a’dan bu konudaki hadisler arasındaki ihtilaftan sordum. Dedi ki:

“Bu sabit olmamıştır ancak sağ eline taktığı rivayeti daha çoktur.”[17]

Yüzüğün Takılacağı Parmak

Enes radiyallahu anh’den:

فَإِنِّي لَأَرَى بَرِيقَهُ فِي خِنْصَرِهِ

“Ben Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in serçe parmağında o yüzüğün parıltısını görür gibiyim.”[18]

Ali radiyallahu anh’den:

نَهَانِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَتَخَتَّمَ فِي إِصْبَعِي هَذِهِ أَوْ هَذِهِ»، قَالَ: «فَأَوْمَأَ إِلَى الْوُسْطَى وَالَّتِي تَلِيهَا» لَمْ يَدْرِ عَاصِمٌ فِي أَيِّ الثِّنْتَيْنِ

“Nebî sallallahu aleyhi ve sellem benim yüzüğümü şuna veya yanındakine takmamı yasakladı.” Bu esnada orta parmağa ve yanındaki parmağa işaret etti.” Hadisin ravilerinden Asım b. Kuleyb ikisinden hangisi olduğunu bilemedi.”[19]



[1] Sahih. Buhârî (5868) Muslim (2094) Ahmed (3/225)  Nesai (5199) Nesâî Sunenu'l-Kubrâ (5/451) Tirmizi Şemail (360)

[2] Sahih. Muslim (2094)

[3] Bkz.: Nevevi, Şerhu Sahihi Muslim (7/59)

[4] Sahih. Ebu Avane (5/259)

[5] Sahih. Nesai (5283) Nesâî Sunenu'l-Kubrâ (5/451) Ebu Ya’la (3119) el-Elbani Muhtasaru Şemail (83)

[6] Hasen. Taberani (11/233) Ebu’ş-Şeyh Ahlaku’n-Nebi (349) el-Elbani Muhtasaru Şemail (80)

[7] Sahih. Ebu Ya’la (6794) Ahmed (1/205) İbn Mace (3647) Nesai (5204) el-Elbani Muhtasaru Şemail (78)

[8] Sahih. Tirmizî Şemail (93) İbnu’l-Cad (2965) Ebu’ş-Şeyh Ahlaku’n-Nebi (330) el-Elbani Muhtasaru Şemail (79)

[9] Sahih. Ziyau’l-Makdisi (2/200) Ebu Davud (4226) Tirmizi Şemail (95) Nesai (8/174) İbn Hibban (12/311)

[10] Çok zayıf. Ebu’ş-Şeyh Ahlaku’n-Nebi (340-341)

[11] Sahih. Taberani (8/244) Ebu’ş-Şeyh Ahlaku’n-Nebi (348)

[12] Çok zayıf. Atrafu’l-Garaib (2541)

[13] Sahih. Ebu Avane (5/259) Beyhaki Şuab (6373) Ebu’ş-Şeyh Ahlaku’n-Nebi (339, 350)

[14] Sahih. Darekutni İlel (13/84) Ebu’ş-Şeyh Ahlak (354)

[15] Sahih. İbn Sad (1/477) Darekutni Atrafu’l-Garaib (4707) İbn Adiy (3/174) Ebu’ş-Şeyh Ahlaku’n-Nebi (353)

[16] Zayıf. İbn Adiy (3/261) Ebu’ş-Şeyh Ahlaku’n-Nebi (346) Fethu’l-Bari (10/327) el-Elbani Daifu’l-Cami (4532)

* Aişe radıyallahu anha’dan: İbn Asakir Muhtasaru Tarihi Dımeşk (1/224) el-Elbani ed-Daife (4263) Muhtasaruş-Şemail (s.62)

[17] Fethu’l-Bari (10/327)

[18] Sahih. Buhârî (5874) Muslim (2092)

[19] Sahih. Muslim (2078, 2095) Ebû Dâvûd (4225) Ebû Dâvûd’in rivayetinde; “Şehadet parmağına ve ortağa parmağa takmamı yasakladı” şeklindedir.

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...