Saç Traşında Kâfirlere Benzemek

 İbn Ömer radıyallahu anhuma şöyle demiştir:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ القَزَعِ، وَالْقَزَعُ: أَنْ يُحْلَقَ رَأْسُ الصَّبِيِّ فَيُتْرَكَ بَعْضُ شَعْرِهِ

“Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem saçların bir kısmını traş edip, bir kısmını uzun bırakmak şeklindeki kaz’a’dan yasakladı.”[1]

Hadisin ravilerinden Ubeydullah b. Ömer, hadiste geçen kaz’a’yı şöyle açıklamıştır:

“Kaz’a; çocuğun başında şuralardaki saçları kesip şuralarda bırakmaktır.” Bunu söylerken alnına ve başının iki yanına işaret ediyordu. Ona:

“Kız çocukları da erkekler gibi mi?” dediler.

“Bilmiyorum, bu çocuk hakkındadır, o da buna alıştırılır. Perçem ve enseyi kesmeye gelince, erkek çocuk için bunda sakınca yoktur. Lakin kaz’a, alında saç bırakıp kafanın başka taraflarını traşlamaktır. Böylece başın yarısı başka, yarısı başka olur.”[2]

İbn Ömer radiyallahu anhuma’dan: “Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem saçlarının bir kısmı traş edilip, bir kısmı bırakılmış bir çocuk gördü ve bundan yasaklayarak şöyle buyurdu:

احْلِقُوهُ كُلَّهُ، أَوِ اتْرُكُوهُ كُلَّهُ

Ya hepsini traş edin yahut hepsini bırakın.”[3]

Şerhu’l-İkna’da şöyle denilmiştir: “Başın yan taraflarını traş etmek, Hristiyanların yaptığı gibi başın ortasını traş edip diğer tarafını bırakmak, düşük kimselerin yaptığı gibi başın yan taraflarını traş edip ortasını bırakmak veya başın ön tarafını traş edip arka tarafını bırakmak bu hadisteki yasağın kapsamına girer. Ahmed b. Hanbel’e ensenin traş edilmesi hakkında sorulunca şöyle demiştir:

“Bunu Mecusiler yapıyor. Kim kendisini bir kavme benzetirse onlardandır.”[4]

Şeyh İbn Cibrin’e şöyle soruldu: “Kadınlar ve erkekler arasında şöyle bir durum yaygınlaştı; saçların bir kısmı 10 veya 13 cm uzunluğunda bırakılıp diğer kısmı kısaltılıyor. Bunun hükmü nedir? Bu kaz’a yasağına dâhil midir? Neden?

Şeyh Cibrin şöyle cevap verdi: “Şüphe yok ki bu çirkin fiil kör taklittendir ve muhakkak ki kaz’a yasağına dâhildir. Nitekim Nebî sallallahu aleyhi ve sellem kaz’a traşından yasaklamıştır. Bir çocuğun saçlarının bir kısmının traşlı olduğunu görünce: “Ya hepsini traş edin, ya hepsini bırakın” buyurmuştur. Üstelik bu fiil ne erkekler için ne de kadınlar için bir ziynet veya güzellik değildir. Bilakis bu Allah’ın yaratışını değiştirmek ve görüntüyü çirkinleştirmektir. Faydasız bir konuda batılıları taklit ve kendini boş işlerle meşgul etmeye zorlamaktır. Bu konuda çalışmak ve mal harcamak zararlıdır. Erkeklere böyle batı taklitçiliğinden uzak durmalarını öğütleriz. Kadınların da anneleri ve ninelerinin yaptıkları gibi saçlarını uzun tutup örmelerini tavsiye ederiz. Zira bu gayet güzeldir. Allah yardımcımız olsun. Allah’ın salat ve selamı Muhammed’e, ailesine ve ashabı üzerine olsun.”[5]

Perçem Bırakmak

El-Haccac b. Hassan şöyle dedi:

دَخَلْنَا عَلَى أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، فَحَدَّثَتْنِي أُخْتِي الْمُغِيرَةُ، قَالَتْ: وَأَنْتَ يَوْمَئِذٍ غُلَامٌ وَلَكَ قَرْنَانِ، أَوْ قُصَّتَانِ، فَمَسَحَ رَأْسَكَ، وَبَرَّكَ عَلَيْكَ، وَقَالَ: «احْلِقُوا هَذَيْنِ - أَوْ قُصُّوهُمَا - فَإِنَّ هَذَا زِيُّ الْيَهُودِ»

“Enes b. Malik radıyallahu anh’ın yanına girdik. Bana kızkardeşim el-Mugira şöyle dedi:

“Sen küçük bir çocuktun ve başının iki tarafında iki belik örgü saç (veya iki tutam perçem) vardı. Senin başını okşayarak bereket duası etti ve şöyle dedi:

“Bu iki belik saçı (veya iki perçemi) traş edin. Zira bu Yahudi şeklidir.”[6]





[1] Sahih. Muslim (2120) Buhari (5920-21)

[2] Sahih maktu. Beyhaki Şuabu’l-İman (5/230) Bkz.: İkmalu İkmali’l-Mu’lim (5/404-405)

[3] Sahih. Ebû Dâvûd (4195) İbn Hibbân (12/318) Nesâî (5048)

[4] Fetava’l-Lecneti’d-Daime (5/176)

[5] Şeyh Cibrin’in Fetava’sı.

[6] Hasen mevkuf. Ebu Davud (4197) Beyhaki Şuabu’l-İman (5/231)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...