M.Said Hatiboğlu’nun Şüphelerine Cevap

 Mehmed Said Hatiboğlu, İslamiyat dergisinde yazdığı bir yazıda;

Mesela kadınlarla erkeklerin birlikte namaz abdesti almalarında mahzur görülmüyordu” diyor.[1]

Burada kastettiği şey, İbn Ömer radıyallahu anhuma’nın rivayet ettiği şu hadistir:

“Nebî sallallahu aleyhi ve sellem zamanında erkekler ile kadınlar birlikte abdest alırlardı.”[2]

Hatiboğlu’nun bu rivayette birbirinin mahremi olmayan erkekler ve kadınların kastedildiğini nereden çıkardığı bilinmez ama, Kur’an’a ve sahih sünnete zıt olan böyle bir anlayış, Hatiboğlu hakkında çok farklı düşüncelere sahip olmaktan bizi alıkoyamıyor.

Hâlbuki İmam Buhari’nin bu rivayeti naklettiği yerdeki başlık şöyle;

Kişinin karısıyla birlikte abdest alması ve kadının abdestinden artan suyla abdest almak

İbn Ömer radıyallahu anhuma, gusül hakkındaki bir rivayetinde şöyle der:

“Biz ve kadınlar Nebî sallallahu aleyhi ve sellem zamanında aynı kap ile guslederdik.”[3]

Bu rivayet, bir önceki rivayette bahsedilen “erkekler ile kadınlar” ibaresinden kastedilenin erkek ile hanımı olduğunu ortaya koymaktadır.

 Ayrıca “aynı kap ile” ifadesi, birbirlerinden artan su ile gusletmenin veya abdest almanın sakıncasız olduğunu belirtmek için böyle söylendiğine işaret etmektedir.

Yine mezkûr rivayette kastedilen kadınların; mahrem olan kadınlar olduğunu gösteren diğer bir rivayet İbn Cureyc’den gelmiştir;

“Kadınlarla erkeklerin beraberce abdest almasında bir sakınca yoktur. Zira onlar ancak eşleriniz, kız kardeşleriniz, kızlarınız veya annelerinizdir.”[4]

Ömer radıyallahu anh’den gelen rivayette, o erkeklerle kadınların bir arada abdest aldığı bir havuz görünce, kamçısıyla onları dövmüş ve havuzun sahibine erkekler için ayrı, kadınlar için ayrı havuz yapmasını emretmiştir. Ömer radıyallahu anh, bunu Ali radıyallahu anh’e anlatınca o da bunu tasvib edici şeyler söylemiştir.[5]

Demek ki sahabelerin bilip uyguladığı şeyler, Hatiboğlu’nun çıkardığı anlamın tam aksidir.

Yine Hatiboğlu aynı makalesinde diyor ki; “Tabiin âlimlerinden Matar b. Tahman’ın şu beyanı tarihi bir değer taşımaktadır; “Vaktiyle kadınlar meclislerde erkeklerle birlikte otururlardı. Fakat şimdi kadının bir tek parmağı bile fitnedir.”[6]

Öncelikle belirtelim ki Matar b. Tahman el-Verrak, hıfzı zayıf bir ravi olup Tabiin’den de değildir.[7]

Hatiboğlu’nun bu rivayeti naklederek îmâda bulunduğu anlamı da samimi bulmuyoruz. Zira bu rivayete kaynak olarak gösterdiği; Ahkamu’n-Nisa adlı eserde İmam Ahmed’in anlatmak istediği meclisler, mescidler ve bayramlardır.

O eserde bu rivayetten önce iki rivayet daha vardır ki, bunlarda İmam Ahmed’e;

Kadınların bayramlarda mesciddeki merasime katılmalarının hükmü” sorulmuş, o da;

“Şu zamanda caiz değildir, zira onlar fitnedir” demiştir.[8]

Nitekim önceki bölümlerde bu meclislerle ilgili durum anlatılmıştı.



[1] İslamiyat, Nisan-Haziran 2000, sayı 2 s.8

[2] Sahih. Buhari (190) Abdurrazzak (1/75)

[3] Hasen. Abdurrazzak (1/110, 269)

[4] Sahih maktû. Abdurrazzak (1/75)

[5] Hasen mevkûf. bkz.: Abdurrazzak (1/75)

[6] İslamiyat (s.9)

[7] Bkz.: Tuhfetu’t-Tahsil (s.306) Camiü’t-Tahsil (s.281) Tehzibu’l-Kemal (28/53)

[8] Ahkamu’n-Nisa (105-106)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...