Altıncı ve Yedinci Şüphe: Hanımların Hadis Rivayeti ve Kadınların Biati

 Müminlerin anneleri olan, Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in hanımları sahabe ve tabiinden ravilere hadis nakletmişlerdir.

Cevap:

Onların erkek ravilere hadis rivayet etmiş olmaları, yabancı erkeklere baktıkları ya da arada bir engel olmaksızın bir arada oturdukları anlamına gelmez. Nitekim onların perde arkasından hadis rivayet ettiklerini tasrih eden birçok rivayet gelmiştir. İlerideki sayfalarda inşaallah bununla ilgili müstakil bir başlık altında tahkik mevcuttur.

Yedinci Şüphe: Kadınların Bi’atı Hakkında Zayıf Bir Hadis

Ümm Atiye Radıyallahu anha dedi ki:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- لَمَّا قَدِمَ الْمَدِينَةَ جَمَعَ نِسَاءَ الأَنْصَارِ فِى بَيْتٍ فَأَرْسَلَ إِلَيْنَا عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ فَقَامَ عَلَى الْبَابِ فَسَلَّمَ عَلَيْنَا فَرَدَدْنَا عَلَيْهِ السَّلاَمَ ثُمَّ قَالَ أَنَا رَسُولُ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- إِلَيْكُنَّ. وَأَمَرَنَا بِالْعِيدَيْنِ أَنْ نُخْرِجَ فِيهِمَا الْحُيَّضَ وَالْعُتَّقَ وَلاَ جُمُعَةَ عَلَيْنَا وَنَهَانَا عَنِ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ.

“Resûlullah (Sallallahu aleyhi ve sellem) Medine'ye gelince, Ensârın kadınlarını bir ev­de toplayıp Ömer b. el-Hattâb'ı gönderdi. Ömer Radıyallahu anh kapının yanın­da durup bize selâm verdi. Biz de selâmına mukabele ettik. Ömer Radıyallahu anh sonra:

“Ben size Resûlullah'ın elçisiyim... dedi. Ve bize evlenme çağına gelen genç kızlar ve hayızlılarla birlikte iki bayrama çıkmamızı, cu­maya ise gitmememizi emretti. Cenazelerin peşinde gitmemizi de ya­sakladı.”[1]

Cevap:

Bu rivayetteki “Ömer radıyallahu anh’ı bize gönderdi, kapının yanında durup bize selam verdi” kısmı sahih olmayıp münkerdir. Bu lafızla sadece meçhul bir ravi olan İsmail b. Abdirrahman b. Atiyye rivayet etmiştir. Güvenilir raviler bu ziyade bulunmaksızın bunu rivayet etmişlerdir. Şayet bu ziyade sahih olsaydı bile “kapının yanında durup selam verdi” ibaresi, Ömer Radıyallahu anh’ın onlarla birbirlerini görebilecekleri aynı mekânda bulunmadıklarını ifade etmektedir.



[1] Hadis sahih, kıssa zayıftır. Ahmed (5/84, 6/409) İbn Sad (10/7) Ebu Davud (1139) Taberi Tefsir (22/601) İbn Hibban (7/313) Ziyau’l-Makdisi, el-Muhtare (1/166); İbn Huzeyme (3/112) Ebu Ya’la (1/197) Taberani (25/45) Beyhaki (3/262) Elbani Daifu Süneni Ebi Davud (210) isnadında İsmail b. Abdirrahman b. Atiyye meçhuldür.

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...