Kadınların Erkeklere Bakışı

 Kadınların erkeklere bakmasına gelince, Nevevi rahimehullah şöyle der:

“Bu yasak kadınlar hakkında daha ileridir. Zira onun şehveti daha fazla ve aklı daha azdır. Fitneye düşmekte o daha acelecidir.”[1]

Şeyhulislam İbn Teymiyye dedi ki: “Âlimlerin çoğunluğu kadınların yabancı erkeklere şehvetli ya da şehvetsiz bakmasının haram olduğunu söylemişlerdir.”[2]

Ebu Said el-Hudrî radiyallahu anh’den: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

لَا يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ، وَلَا الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ، وَلَا يُفْضِي الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ، وَلَا تُفْضِي الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَرْأَةِ فِي الثَّوْبِ الْوَاحِدِ

Erkek, erkeğin avretine bakmasın. Kadın da kadının avretine bakmasın. Erkek, başka bir erkekle aynı örtü altına girmesin. Kadın da başka bir kadınla aynı örtü altına girmesin.”[3]

Abdullah b. Mes’ud radıyallahu anh’den: “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki:

إِنَّ النَّظْرَةَ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ مَسْمُومٌ، مَنْ تَرَكَهَا مَخَافَتِي أَبْدَلْتُهُ إِيمَانًا يَجِدُ حَلاوَتَهُ فِي قَلْبِهِ

Şüphesiz bakış şeytanın zehirli oklarından bir oktur. Kim bu bakışı benim korkumdan dolayı terk ederse onun yerine tadını kalbinde hissedeceği iman veririm.”[4]

Bakış, Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’in haber verdiği gibi kalbe isabet edip yaralayan ve düşüncelere daldıran zehirli bir oktur. Kalbe şehvet düşürmese dahi sevgi ve pişmanlıkla isabet eder.

Bakış tehlikelerin kapısı olduğundan bu kapı kilitlenmelidir. Allah Azze ve Celle şöyle buyurmuştur:

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ

Mümin hanımlara söyle gözlerini sakınsınlar, iffetlerini korusunlar” (Nur 31)

Bu ayet kadının erkeklere bakmasını mutlak olarak yasaklamaktadır.

İbn Cerir et-Taberi rahimehullah ayete şöyle mana vermiştir: “Ey Muhammed! Ümmetinden mümin hanımlara söyle gözlerini Allah’ın sizlere bakmaktan yasakladığı ve hoşlanmadığı bakışlardan sakınsınlar[5]

İbn Abbas radıyallahu anhuma şöyle dedi:

يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ عَنْ شَهَوَاتِهِنَّ فِيْمَا يَكْرَهُ الله

“Allah’ın hoşlanmadığı şehvetlerinden gözlerini sakınsınlar demektir.”[6]

Sufyan rahimehullah: “Kendilerine helal olmayanlardan bakışlarını sakınsınlar demektir” dedi.

İmam Şafiî rahimehullah şöyle der: “Bu ayetten dolayı, erkeklerin kadına bakması caiz olmadığı gibi kadının da erkeklere bakması caiz değildir.”[7]

İbn Kesir rahimehullah şöyle der: “Allahın kendilerine haram kıldığı kocalarının dışındakilere karşı bakışlardan sakınsınlar demektir.[8]

Yine İbn Kesir şöyle demiştir: “Âlimlerin çoğu kadının yabancı erkeklere şehvetle ya da şehvetsiz olarak bakmasının asıl olarak caiz olmadığı görüşündedirler.”[9]

Nevevî rahimehullah şöyle der: “Sahih/doğru olanı; âlimlerin cumhurunun ve sahabeden birçoğunun görüşüdür: Nur suresindeki ayetten dolayı kadının yabancı erkeğe bakması haramdır. Nitekim erkeğin de yabancı kadına bakması haramdır. Zira fitne hususunda her ikisi müşterektir. Erkeğin kadın sebebiyle fitneye düşmesinden korkulduğu gibi, kadının da erkekler sebebiyle fitneye düşmesinden korkulur.”[10]

Yine şöyle demiştir: “Bakış ancak fitne korkusundan dolayı yasaklanmıştır.”[11]

Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ

Peygamberin eşlerinden bir şey istediğiniz zaman, örtü arkasından isteyin; bu hem sizin kalpleriniz ve hem de onların kalpleri için daha temizdir.” (Ahzab 53)

Kaide: Hüküm, varlığına veya yokluğuna göre ilettin etrafında döner.

İbn Teymiyye rahimehullah şöyle demiştir: “Şehvet söz konusu olmasa dahi bakış fitne kaynağıdır. Fitneye sebep olan her şeyde asıl onun caiz olmamasıdır.”[12]

Yine şöyle demiştir: Kim bakışını tekrar ve devam ettirirse ve “Ben şehvetle bakmıyorum” derse yalan söylemiştir. Zira bakıştan dolayı mutlaka kalbinde lezzet oluşur. Ama aniden bakışa gelince, gözünü hemen çevirdiği takdirde affolunur.

Nevevî rahimehullah şöyle demiştir: “Bakışı engelleyen şey fitne korkusudur. Şüphesiz fitne (kadın ile erkek arasında) müşterektir. Erkeğin fitneye düşmesinden korkulduğu gibi kadın hakkında da fitneye düşmesinden korkulur”[13] İşte delilin gösterdiği illet de budur.

İbni Abbas radıyallahu anhuma’dan;

كَانَ الْفَضْلُ بْنُ عَبَّاسٍ رَدِيفَ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-فَجَاءَتْهُ امْرَأَةٌ مِنْ خَثْعَمَ تَسْتَفْتِيهِ فَجَعَلَ الْفَضْلُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا وَتَنْظُرُ إِلَيْهِ فَجَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-يَصْرِفُ وَجْهَ الْفَضْلِ إِلَى الشِّقِّ الآخَرِ

"Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem kurban gününde Mina'da Fadl b. Abbas radıyallahu anhuma’yı bineğinin arkasına almıştı. Bu esnada bir kadın fetva sormaya gelmişti. Fadl bu kadına bakmaya başladı. Bunun üzerine Rasulullah aleyhissalatu vesselam Fadl'ın başını başka tarafa çevirdi."[14]

Yine Abdullah b. Abbas radıyallahu anhuma’dan:

أَنَّ الْنَّبِي (لَوَى عُنُقَ الْفَضْلِ بْنِ عَبَاسٍ لَمَّا نَظَرَ فِي الْخَثْعَمِيْةِ فَقَالَ الْعَبَّاسُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ لَوَيْتَ عُنُقَ ابْنِ عَمِّكَ قَالَ رَأَيْتُ شَابًّا وَشَابَّةً فَلَمْ آمَنْ الشَّيْطَانَ عَلَيْهِمَا

Nebi sallallahu aleyhi ve sellem el-Fadl b. Abbas’ın boynunu, Has’am kabilesinden olan kadına bakmasından dolayı çevirdi. Abbas radıyallahu anh dedi ki:

“Ey Allah’ın rasulü! Amcanın oğlunun boynunu neden çevirdin?” Buyurdu ki:

Genç bir erkekle genç bir kadın gördüm ve ikisi hakkında şeytandan emin olamadım.[15]

Ahmed’in rivayetinde: “Genç bir erkekle genç bir kadın gördüm ve ikisi hakkında şeytandan korktum” buyurmuştur.[16]

Nevevî rahimehullah der ki: “Burada fitnenin erkekten ve kadından uzaklaştırılmasına, gözü yabancı kadınlardan sakınmaya ve kadınların da yabancı erkeklere bakmaktan sakınmalarına delil vardır.”[17]

Kadının İhtiyaç Sebebiyle veya Televizyonda Erkeklere Şehvetsiz Olarak Bakmasının Hükmü

Şeyh Abdulmuhsin el-Abbad el-Bedr, Ebu Davud şerhinde şöyle demiştir:

“Kadının iş sebebiyle şehvetsiz olarak yabancı erkeklere bakması, mesela bir şey satın almak için bakması uygun değildir. Zira ona bakmaksızın da bunu yapması mümkündür. Ona bakmak zorunda değildir. Peki, bununla Aişe radıyallahu anha’nın mescidde oynayan Habeşlilere bakmasını nasıl cem ederiz? Malumdur ki bu uzaktan bakıştır. Ayrıca Aişe radıyallahu anha o sırada küçüktü. Uzaktan bakmakla yakından bakmak arasında fark vardır. Yakından bakmada bakışın sınırlanması gerekir. Zıplayan, kalkıp oturan insanları uzaktan görmek ise böyle değildir. Çünkü görüş şekline göre hüküm değişir. Televizyonda yayınlanan dinî programları seyretmeye gelince, televizyondan dahi olsa kadın erkeklere bakamaz, lakin görmeden sesini dinleyebilir.”

Şeyh İbn Cibrin’e şöyle soruldu: Kadının yabancı erkeklere bakmasının hükmü nedir?

Cevap: Kadınlara nasihatimiz, yabancı erkeklerin suretlerini seyretmemeleridir. Kendileri için hayırlı olanı, erkekler tarafından görülmemeleri ve onların da onları görmemeleridir. Bu ikisi arasında kıyaslama yapılırsa pek fark yoktur. Şüphesiz kadın zayıftır ve çoğunlukla kadının baktığı filimler ve fitneye düşürücü resimler onu etkiler, şehvetini harekete geçirir. Böylece fitne ortaya çıkar. Bunun sebeplerinden uzaklaşmak en selametli yoldur. Yardımcımız Allah’tır.



[1] Azimabadî, Avnu’l-Ma’bud (11/114)

[2] Mecmuu’l-Fetava (15/396)

[3] Sahih. Muslim (338)

[4] Zayıf. Taberani (9/17), Hâkim (4/349) Kudai (293) Elbani Daife (1065) isnadında Abdurrahman b. İshak el-Kufi el-Vasıti zayıftır. Mustafa el-Adevi dedi ki: “İsnad olarak çürüktür. Lakin anlamı doğrudur”

[5] Taberi (18/117)

[6] Hasen. Taberî (17/255) İbn Ebî Hâtim (14373)

[7] İbn Abdilberr, et-Temhîd (19/155)

[8] Tefsiru Kur’ani’l-Azim (3/284)

[9] Tefsiru İbn Kesir (3/284)

[10] Şerhu Sahihi Muslim (10/96)

[11] Şerhu Sahihi Muslim (10/96)

[12] Mecmuu Kutubi ve Resaili İbn Teymiyye (15/415)

[13] Şerhu Sahihi Muslim (10/96)

[14] Sahih. Müslim (1334) Buhari (1442, 1756) Malik (703) Şafii el-Ümm (2/97, 7/196) Ebu Hanife Müsned (249) Ahmed (1/219, 251, 329, 346) Tayalisi (347) Darimi (1838-40) Ebu Davud (1809) Nesai (2641, 5391) Ebu Ya'la (2384) İbn Huzeyme (3031-36) İbn Hibban (9/301) Beyhaki (4/328)

[15] Sahih. Tirmizi (811) Ahmed (2/36)

[16] Sahih. Ahmed (3/283)

[17] Şerhu Sahihi Muslim (8/190)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...