İkinci Şüphe: Fatıma bt. Kays Hadisi

 Kadının erkeklere şehvetsiz olarak bakmasının caiz oluşuna Fatıma bt. Kays radıyallahu anha hadisini delil getirmişlerdir:

Fatıma bt. Kays radıyallahu anha’dan: “Nebi sallallahu aleyhi ve sellem ona: “İddetini İbn Umm Mektum’un evinde tamamla. Zira o a’mâ bir adamdır. Çarşafını onun evinde çıkarabilirsin.”[1]

Diğer lafzı şöyledir: “A’mâ olan İbn Ummi Mektum’a git. Çünkü sen çarşafını çıkardığında o seni göremez.”[2]

El-Aynî şöyle der: “Fatıma bt. Kays radıyallahu anha ilk muhacirlerden idi ve İbn Ummi Mektum onun amcasının oğlu idi. Müslim’in bir lafzında: “Amcanın oğlu İbn Umm Mektum’un evinde iddetini tamamla. Zira onun gözleri kördür. Onun yanında çarşafını çıkarabilirsin[3]

Cevaplar:

1- Hadiste Fatıma bt. Kays radıyallahu anha’nın İbn Umm Mektum’a bakmasının caiz olduğuyla ilgili bir delil yoktur. Onda asıl olan İbn Umm Mektum’dan bakışını sakınmakla emrolunmuş olmasıdır.

El-Mubarekfurî şöyle demiştir: “Yine burada kadının erkeğe bakabileceğine ruhsat söz konusu değildir. Bilakis Fatıma bt. Kays radıyallahu anha, İbn Umm Mektum’un evinde başkalarının bakmasından güvende olacaktı. Kendisi de bakışını ondan sakınmakla emrolunmuştu.”[4]

Es-San’anî şöyle der: “Aslolan hüküm, delil olmadığı sürece yabancıya bakmanın haram olmasıdır”[5] 

İbn Abdilberr rahimehullah şöyle der: “Yabancıya bakmanın yasak olduğunu söyleyenler: “Fatıma bt. Kays radıyallahu anha hadisinde, Fatıma’nın İbn Umm Mektuma bakışını serbest bıraktığına bir delil yoktur” demişlerdir.”[6]

2- Şüphesiz Fatıma bt. Kays radıyallahu anha İbn Umm Mektum radıyallahu anh’ın evinde iddet bekleyebilir ve bakışını sakınabilirdi. Çünkü bir arada olmakla bakış arasında mutlak alaka yoktur.

Nevevi dedi ki: “Fatıma bt. Kays ile İbn Ümm Mektum hadisine gelince, burada Fatıma’nın İbn Ümm Mektum’a bakmasına izin yoktur. Bilakis onun yanında başkalarının bakmasından güvende olur. Fatıma radıyallahu anha gözlerini sakınmakla emrolunmuştur. İbn Ümm Mektum’un evinde kalıp bakmaktan sakınması, Ümmü Şüreyk’in evinde kalmasından daha kolaydır.[7]

Kurtubî rahimehullah şöyle der: “İbnu'I-Arabî der ki; Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in Fatıma bt. Kays'a, Um Şerîk'in evinden, İbn Um Mektûm'un evine taşınmasını emretmesi, bunun onun için Um Şerik'in evinde kalmasından daha iyi ve uygun olmasından ötürü­dür. Zira Um Şerik'in yanına gidip gelenlerin çokluğu gibi özel bir durumu vardı. Dolayısıyla Fatıma'yı görecek kişiler de çoğalırdı. İbn Ummi Mektûm'un evinde ise kimse onu görmezdi. Fatıma'nın gözünü İbn Ummi Mektum'dan sa­kındırması ihtimali buna göre daha yüksek ve daha uygun düştüğünden, Nebî sallallahu aleyhi ve sellem bu hususta ona müsaade etmiş olmaktadır. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.”[8]

El-Âzimâbâdî şöyle demiştir: “Bu şekilde cevap vermek mümkündür. Yani İbn Umm Mektum radıyallahu anh’ın evinde iddet bekleyebilir ve bakışını ondan sakınabilirdi. Evde bir arada olmak ile bakış arasında mutlak alaka yoktur.”[9]

Eş-Şevkanî rahimehullah da bu şekilde cevap vermiştir.[10]



[1] Sahih. Muslim (2709).

[2] Sahih. Muslim  (2712)

[3] Sahih. Muslim (2721)

[4] Tuhfetu’l-Ahvezi (4/241)

[5] Subulu’s-Selam (3/113)

[6] et-Temhid (19/154)

[7] Şerhu Sahihi Muslim (10/76)

[8] Tefsiru’l-Kurtubi (12/228)

[9] Avnu’l-Mabud (11/114)

[10] Neylu’l-Evtar (6/248)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...