Soru: “Ben ve kardeşim aynı evde yaşıyoruz. Babamız vefat ettiğinden beri henüz miras taksimi yapılmadığından durum böyle devam ediyor. Sorumuz şu: Bazen her birimiz eşleriyle ve çocuklarıyla beraber aynı odada oturuyoruz. Dînî açıdan bunda bir günah var mıdır?”
Dr. Abdullah el-Fakih yönetimindeki
Şebeketu’l-İslamiyye’nin cevabı: “Herbirinizin
eşleri birbirine mahrem değillerse aynı mekânda, erkeklerle kadınlar arasında
bir perde olmadan beraber oturmanız caiz değildir. Zira bir arada oturmak
birbirlerine bakmayı gerektirecek ve korunmayı zorlaştıracaktır. Özellikle de
bu durum devamlılık arz ediyorsa gevşemelere sebebiyet verir. Bütün bunlar,
mahrem olmayanlar hakkında caiz değildir. Bu yüzden Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem:
“Sizleri kadınların yanına girmekten
sakındırırım” buyurmuştur. Ensar’dan birisi: “Ey Allah’ın rasulü “hamv”
(kocanın akrabaları) hakkında ne dersin?” diye sorunca da: “Hamv, ölümdür”
buyurmuştur. Bunu Buhârî ve Muslim rivayet etmişlerdir.
Hadiste geçen “hamv” kelimesi; kocanın erkek
kardeşi, amcaoğlu, dayıoğlu gibi akrabalarıdır. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve
sellem’nin: “Hamv ölümdür” sözü ise, kocanın akrabalarının, kadının yanına
girmesinin tehlikesinin büyüklüğüne işaret etmektedir. Bunlar hakkında fitneden
daha fazla korkulur. Zira insanların âdetlerinde, bunların kadının yanına girmelerine
ve halvet etmelerine karşı çıkılmaz.
Özetle; bizler sizi kadın erkek
karışıklığından sakındırırız. Zira bu birçok kötülüklere ve telafi edilemez
büyük zararlara sürükler. Bilin ki gönüllerin selim olduğu ve niyetlerin güzel
olduğu iddiası sebebiyle, meşru olmayan ihtilata müsaade edilemez. Şayet bu
sebeple buna itibar edilecek olsaydı, Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in
takva sahibi ashabı ve onların temiz, iffetli eşleri buna daha layık olurdu.
Hâlbuki Allah Teâlâ, iki cins arasındaki konuşmanın temiz ve iffetli olan
yolunu şöyle beyan etmiştir: “Onlardan (kadınlardan) bir eşya istediğiniz
zaman perde arkasından isteyin. Bu sizin kalpleriniz ve onların kalpleri için
en temiz olandır.” (Ahzab 53)”[1]
Kız Kardeşin Kocası Mahremlerden Değildir:
Soru: Kız kardeşimin amcasının oğluna gözükmemesi caiz midir? Onun kızı erkek
kardeşimle evlenecek fakat henüz evlenmediler. Bize ifade eder misiniz?
Şeyh İbn Cibrin’in cevabı: “Kız kardeşinin amcasının oğluna gözükmemesi gerekir. O kendisinin
mahremi değildir. Onun kızı erkek kardeşiyle evlense bile kardeşinin kocası
yabancıdır. Erkek kardeşinin kayın babası da kendisine yabancıdır.”
Kocanın Sütbabasına Karşı
Tesettür
Soru: Kadının yüzünü kocasının sütbabası karşısında
açmasının hükmü nedir?
Şeyh İbn Useymin’in cevabı: “Kadının, kocasının
sütbabasına karşı yüzünü açması, tercih edilen görüşe göre caiz değildir.
Şeyhulislam İbn Teymiye de bu görüşü seçmiştir. Çünkü Nebî sallallahu aleyhi ve
sellem şöyle buyurmuştur:
الرَّضَاعَةُ تُحَرِّمُ مَا تُحَرِّمُ
الوِلاَدَةُ
Doğum nedeniyle haram olanlar, emzirme nedeniyle de haram
olur.’[2]
Kocanın babası nesep sebebiyle değil, evlilik sebebiyle mahremdir. Allah
Teâla buyurmuştur ki:
وَحَلَائِلُ
أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ
“Kendi sulbünüzden olan oğullarınızın eşleri ve iki kız kardeşi birden
almak da size haram kılındı.”(Nisa 23) Sütoğul sulbünden değildir.
Binaenaleyh kadın, kocasının sütbabasına karşı örtünmelidir. Sütoğlu
kendisinden ayrıldığı takdirde evlenmesi ihtiyaten helal olmasa da kadın, onun
yanında yüzünü açamaz. Bu aynı zamanda cumhurun görüşüdür.”