Bakış Hakkındaki Şüpheler ve Cevapları

 Kadının, erkeğe şehvetsiz olarak bakmasının caiz olduğu görüşüne gelince, Nevevî rahimehullah: “Bu zayıf bir görüştür” demiştir.[1]

Nitekim kadınların erkeklere bakmasının caiz olduğuna dair getirilen delillere âlimler cevap vermişlerdir.

Birinci Şüphe: Habeş’lilerin Oyununu Seyretmek

Aişe radıyallahu anha’dan: “Ben oyun oynamakta olan Habeş’lileri seyrederken Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in beni ridasıyla beni örttüğünü gördüm. Ben o zaman bir kız çocuğuydum. Küçük yaştaki kız çocuklarının değerini takdir ediniz.”[2]

Cevaplar

1- Aişe radıyallahu anha Habeş’lilere baktığı sırada buluğ çağında değildi. Buna: “Ben o zaman bir kız çocuğuydum. Küçük yaştaki kız çocuklarının eğlenceye olan hırslarını takdir ediniz.” Sözü delalet etmektedir.[3]

Beyhakî rahimehullah şöyle demiştir: “Bu ziyade Aişe radıyallahu anha’nın büluğ çağına ulaşmamış olduğuna delildir.”[4]

Nevevi rahimehullah da aynı şekilde şöyle demiştir: “Enes radıyallahu anh’den:

“Nebi sallallahu aleyhi ve sellem Medine’ye geldiği zaman Habeş’liler onun gelişine sevinçlerinden dolayı harbeleriyle oynadılar.”

Bunu Beyhaki (7/92) rivayet etmiştir. Bu kıssa ile Aişe radıyallahu anha’nın rivayeti aynı kıssa ise, bu Aişe radıyallahu anha’nın o sırada büluğ çağında olmadığına delalet eder. Çünkü Nebi sallallahu aleyhi ve sellem Aişe radıyallahu anha ile Medine’ye geldiği zaman gerdeğe girmiştir. Aişe radıyallahu anha o sırada dokuz yaşında idi.”[5]

Görünen o ki bu iki kıssa aynı değildir. Zira Aişe radıyallahu anha Habeş’lilerin bayram gününde oynadıklarını zikretmiştir. Aişe radıyallahu anha şöyle demiştir: “Habeşliler bayram gününde gelip mescidde oynadılar. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem beni çağırdı ve ben de başımı onun omuzuna koydum. Bakışımı onlardan ayırıncaya kadar onların oyunlarına bakmaya başladım.”[6]

Ahmed’in Aişe radıyallahu anha’dan rivayetinde şöyle demiştir: “Ben oyuncaklarımla oynar, arkadaşlarım da yanıma gelirlerdi. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem içeri girdiğinde ondan kaçarlardı. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem de onları tutar benim yanıma geri getirirdi.”[7]

2- Aişe radıyallahu anha’nın Habeşlilerin harbelerle oynamalarına bakması hicab ayetinin nüzulünden önce olmuştu. Nitekim Enes radıyallahu anh hadisi buna delildir. Çünkü orada Habeşlilerin Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’in Medine’ye gelişi sırasında oynadıkları açıklanmaktadır. Nebi sallallahu aleyhi ve sellem’in Medine’ye gelişi ise hicretin ilk yılında olmuştur. Hicab emri ise ancak Benî Kurayza gazvesinden sonra gelmiştir. Bu gazve, Hendek savaşından beş sene sonra olmuştur.

Yine Aişe radıyallahu anha: “Ben Hendek savaşında Harise oğullarının kucağında idim. Yanımda benimle beraber Umm Sad b. Muaz vardı. Bu, hicab emrinden önce idi” demiştir.[8]

Ebu Lubabe’nin Kurayza oğullarıyla yaptığından dolayı tevbesine dair ayet inmişti. Umm Seleme radıyallahu anha şöyle demiştir:

“Ey Allah’ın rasulü! Bunu ona müjdeleyeyim mi?” O da:

Evet” buyurdu. Umm Seleme radıyallahu anha dedi ki: “Bunun üzerine odamın kapısında kalktım – Bu bize hicabın emredilmesinden önce idi - ve şöyle dedim:

“Ey Ebu Lubabe! Sana müjde! Allah tevbeni kabul etmiştir.”

Beyhaki rahimehullah der ki: “Beni Kurayza gazvesi Hendek savaşından sonra beşinci yılda olmuştur. Hicab emri ise bundan daha sonra olmuştur.”

Beyhaki ve Nevevî – Allah onlara rahmet etsin – böyle cevaplamışlardır.[9]

3- Aişe radıyallahu anha’nın o sırada büluğ çağında olduğu ve hicab emrinin, Habeşlilerin oyunundan önce indirilmiş olduğu takdir edilirse şöyle cevap veririz:

Aişe radıyallahu anha o gençlerin bedenlerine ve yüzlerine değil, harbelerle oynamalarına bakmıştır. 

Bunun delili Aişe radıyallahu anha’nın şu sözüdür: “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’i bir gün odamın kapısında gördüm. Habeşliler Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in mescidinde oynuyorlardı. O beni ridasıyla örttü, ben de onların oyunlarına baktım.”[10]

 Nevevî rahimehullah şöyle demiştir: “Bu en kuvvetli cevaptır. Zira hadiste Aişe radıyallahu anha’nın onların yüzlerine ve bedenlerine baktığı geçmiyor. Ancak oyunlarına ve harbelerine baktığı geçmektedir. Bundan dolayı kadın, erkeklerin bedenlerine bakmayı kastedemez. Kasıtsız dahi olsa, bakışını hemen çevirmesi gerekir.”[11]



[1] Şerhu Sahihi Muslim (10/96)

[2] Sahih. Muslim (1480).

[3] Sahih. Buhari (4835) Muslim (1481)

[4] Beyhaki (7/92)

[5] Şerhu Sahihi Muslim (10/96)

[6] Sahih. Muslim (1483)

[7] Sahih. Ahmed (6/166)

[8] Beyhaki (7/92)

[9] Beyhaki (7/92), Nevevi, Şerhu Sahihi Muslim (10/96)

[10] Sahih. Buhari (435)

[11] Şerhu Muslim (6/184)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...