Sevbân radiyallahu anh şöyle dedi: “Hubeyre’nin kızı Rasûlüllâh sallallahu aleyhi ve sellem’in yanına elinde büyük yüzükler olduğu halde girdi. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem elindeki çubukla onun eline vurmaya başladı. Hubeyre’nin kızı durumu şikâyet için Fatıma radiyallahu anha’nın yanına girdi. Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem de Fatıma radiyallahu anha’nın yanına girdi. Fatıma radiyallahu anha boynundaki zinciri çıkararak:
“Bunu bana
(kocası Ali radiyallahu anh’ı kastederek) Ebu’l-Hasen hediye etti” dedi.
Rasûlüllâh sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
«يَا
فَاطِمَةُ، أَيَغُرُّكِ أَنْ يَقُولَ النَّاسُ ابْنَةُ رَسُولِ اللَّهِ وَفِي
يَدِهَا سِلْسِلَةٌ مِنْ نَارٍ»، ثُمَّ خَرَجَ وَلَمْ يَقْعُدْ، فَأَرْسَلَتْ
فَاطِمَةُ بِالسِّلْسِلَةِ إِلَى السُّوقِ فَبَاعَتْهَا، وَاشْتَرَتْ بِثَمَنِهَا
عَبْدًا فَأَعْتَقَتْهُ، فَحُدِّثَ بِذَلِكَ، فَقَالَ: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي
أَنْجَى فَاطِمَةَ مِنَ النَّارِ»
“Ey Fatıma!
İnsanların: “Muhammed’in kızı Fatıma’nın elinde ateşten bir zincir var”
demeleri seni sevindirir mi?” Sonra oturmadan çıktı. Fatıma radiyallahu anha o zinciri
sattı, yerine bir köle aldı ve onu azat etti. Bu haber Rasûlüllâh sallallahu
aleyhi ve sellem’e ulaştığında şöyle buyurdu: “Fatıma’yı ateşten kurtaran
Allah’a hamd olsun.”[1]
Â’işe
radiyallahu anha’dan: “Nebî sallallahu aleyhi ve sellem elimde altından iki
bilezik gördü ve bana:
أَلْقِيهِمَا عَنْكِ،
وَاجْعَلِي قُلْبَيْنِ مِنْ فِضَّةٍ، وَصَفِّرِيهِمَا بِزَعْفَرَانٍ
“Onları at ve
gümüşten iki bilezik edinip onları zaferan ile sarart” buyurdu.”[2]
Ali
radıyallahu anh’den: Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem altın ve ipeği eline
aldı, minbere çıkarak şöyle buyurdu:
إِنَّ هَذَيْنِ حَرَامٌ
عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي
“Bu ikisi
ümmetimin erkeklerine haramdır.”[3]
Bu hadis
haramlığın erkeklere has olduğunu gösterir. Bu durumda kadınlar hakkındaki
yasak, mekruhluk ifade etmektedir.
[1]
Sahih. Nesâ‘î (5140) Ahmed (5/278)
Hâkim (4725) Taberanî (1448) Elbânî, Âdâbu’z-Zifâf (244).
[2]
Sahih. Tahavi Şerhu Meani’l-Asar
(4806) Bkz.: Nesâ‘î (5143) Hâtîb, Târîhu Bagdât (8/459) Bezzâr (Keşfu’l-Estar
3007) Elbânî, Âdâbu’z-Zifâf (232).
[3]
Sahih. Ahmed (1/115) Ebu Davud (4057)
İbn Hibban (12/251). Bu hadisin bazı rivayet yollarında “Kadınlarına
helal kılınmıştır” ziyadesine gelince, bu ziyade münkerdir. Ziya
el-Makdisi, bu kısmın, Ali radıyallahu anh’den rivayette bulunan Abdullah
el-Gafiki’ye ait bir müdrec olduğuna işaret etmiştir. Bkz.:
Ziyau’l-Makdisi el-Muhtare (1/332) Yine Ahmed ve Nesai’nin, Ebu Musa el-Eşari
radiyallahu anh’den rivayetlerinde de Said b. Ebi Hind ile Ebu Musa radiyallahu
anh arasında meçhul bir ravi vardır.