İhramlı Kadının Yüzünü Örtmesi

 İbn Ömer radiyallahu anhuma’dan:

نَهَى النِّسَاءَ فِي إِحْرَامِهِنَّ عَنِ القُفَّازَيْنِ وَالنِّقَابِ، وَمَا مَسَّ الْوَرْسُ وَالزَّعْفَرَانُ مِنَ الثِّيَابِ

“Rasulullah aleyhissalatu vesselam ihramlı iken kadınlara şunları yasakladı; iki eldiven, peçe, vers ya da zaferan ile boyanmış giysi…"[1]

Bu yasak ihramda peçe kullanmak hakkında olup, sahabe hanımlarının hac dışında eldiven ve peçe kullandıklarına delalet eder. İhramda ise kadın yüzünü peçe kullanmadan örter:

Aişe radıyallahu anha der ki;

كَانَ الرُّكْبَانُ يَمُرُّونَ بِنَا وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْرِمَاتٌ، فَإِذَا حَاذَوْا بِنَا سَدَلَتْ إِحْدَانَا جِلْبَابَهَا مِنْ رَأْسِهَا عَلَى وَجْهِهَا فَإِذَا جَاوَزُونَا كَشَفْنَاهُ

"Binekli hacılar biz Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemin yanında ihramlı iken yanımızdan geçerlerken her birimiz başörtüsünü başından yüzüne indirirdi. Binekliler geçtiğinde yine açardık."[2]

Fatıma bt. Munzir radıyallahu anha dedi ki; "Esma bt. Ebi Bekr es-Sıddk radiyallahu anhuma ile birlikte ihramlı iken yüzümüzü de örtüyorduk."[3]

Muaze el-Adeviyye dedi ki: Aişe radiyallahu anha’ya kadının ihramda ne giyeceğini sordum. O da bana şöyle cevap verdi: “Kadın ihramda yüzünü peçe ile örtmez. Fakat elbisesinin bir ucunu yüzünün üstünden sarkıtarak yüzünü kapatır.”[4]

İsmail b. Ebi Halid, kızkardeşi ve annesinden naklediyor: O ikisi, Aişe radiyallahu anha’nın yanına girdiklerinde, onun üzerinde siyah peçe (himar) olduğunu görmüşler. Ona:

 “İhramda olan kadın yüzünü örtebilir mi?” denildiğinde başörtüsünü (himarını) göğsünden başına doğru kaldırarak:

“Bunda sakınca yoktur” dedi.”[5]

İbn Kayyım rahimehullah şöyle demiştir: “Mü’minlerin anneleri, tesettür ile ilgili meseleleri bilme hususunda ümmetin en bilgilileridirler. Müminlerin anneleri ihramda iken erkekler yanlarına geldiklerinde yüzlerine çarşaflarını indiriyorlar ve erkekler uzaklaştıklarında yüzlerini açıyorlardı…

İbn Kayyım, kadının yüzünü ihramda kapatmasını yasaklayan kimselere uzunca reddiyeler verdikten sonra şöyle der: “Allah Teâlâ’nın kadınlara fitne olmaması için yüzlerine cilbablarını sarkıtmalarına dair emirleri varken nasıl olur da kadının yüzünü ihramda kapatması yasaklanabilir?”[6]

Yurt Dışında Yüzü Açmanın Hükmü

Soru: Bazen yurt dışına yolculuğa çıkıyoruz. Beldemizden uzaklaştığımız ve kimse bizi tanımadığı için yüzümüzü açabilir miyiz ve hicabı çıkarabilir miyiz? Annem gevşek davransa da babam beni yüzümü açmaya zorluyor. Çünkü yüzümü örttüğüm zaman onların dikkatlerini çektiğimi söylüyorlar.

Şeyh İbn Baz’ın cevabı: “Sana ve başka kadınlara küfür beldelerinde yüzünüzü açmanız caiz değildir. Müslüman ülkelerinde de böyledir. Hatta yabancı erkeklerin kâfir veya Müslüman olması fark etmeksizin örtünmek vaciptir.

Kâfirlere karşı örtünmek daha önemlidir. Çünkü onları Allah’ın haram kıldıklarından uzaklaştıracak imanları yoktur. Sana ve senden başkalarına, Allah’ın ve rasulünün haram kıldıkları bir şey yapmak hususunda anne babaya itaat etmek caiz değildir. Allah Azze ve Celle apaçık kitabında Ahzab suresinde şöyle buyuruyor:

{وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ }

Onlardan bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin. Bu, hem sizin kalpleriniz, hem de onların kalpleri için daha temiz bir davranıştır.” (Ahzab 53)

Allah Azze ve Celle bu ayette kadınların mahremleri olmayan erkeklere karşı örtünmesinin hepsinin kalbi için daha temiz olduğunu açıklıyor. Yine Nur suresinde şöyle buyurmuştur:

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Mümin kadınlara da söyle: Gözlerini (harama bakmaktan) korusunlar; namus ve iffetlerini esirgesinler. Kendiliğinden görünen kısımları müstesna olmak üzere, ziynetlerini teşhir etmesinler. Başörtülerini, yakalarının üzerine (kadar) örtsünler. Kocaları, babaları, kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kendi kadınları (mümin kadınlar), ellerinin altında bulunanlar (köleleri), erkeklerden, ailenin kadınına şehvet duymayan hizmetçi vb. tâbi kimseler yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan çocuklardan başkasına ziynetlerini göstermesinler. Gizlemekte oldukları ziynetleri anlaşılsın diye ayaklarını yere vurmasınlar (Dikkatleri üzerine çekecek tarzda yürümesinler). Ey müminler! Hep birden Allah'a tevbe ediniz ki kurtuluşa eresiniz.”(Nur 31)

Yüz, ayette örtülmesi gereken ziynetlerin en önemlisidir.”



[1] Sahih. Malik (730) Buhari (3/146) Muslim (2012) Ebu Davud (1827) Tirmizi (763) Nesai (2616) İbn  Mace (2920) Ahmed (4252) Darimi (1730)

[2] Sahih. Ebu Davud (1833) İbn Ruşd Bidayetu’l-Muctehid (2/166) İbn Sa'd (8/71) İbn Mace (2935) İbn Katan İhkâmun-Nazar (s.149) Ezraki Ahbaru Mekke (2/14)

[3] Sahih. el-Muvatta' (s.224) Yahya el-Leysi rivayeti olan nusha. Malik (740) İbn Ruşd Bidayetu’l-Muctehid (2/166) Irakî, Tarhu’t-Tesrib (5/46)

[4] Sahih. Beyhaki (5/47) İbn Hazm el-Muhalla (7/91) el-Elbani İrvau’l-Galil (1023)

[5] Sahih. Musedded’den naklen: İbn Hacer Metalibu’l-Aliye (1194)

[6] İbn Kayyım, İ’lamu’l-Muvakkiin (1/170-171) Bedaiu’l-Fevaid (3/141-143)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...