Soru: Kocamın annesi benden tesettürlü olarak, oğlu ile
yani kocamın kardeşi ile o televizyon önünde çay içerken onunla oturmamı
istedi. Ben de reddettim. Benim buna hakkım var mıdır, yok mudur?
Şeyh İbn Cibrin’in cevabı: “Onlarla beraber oturmaktan uzaklaşman
hakkındır. Zira bu durum fitne sebebidir. Kocanın kardeşi sana yabancıdır.
Senin sesini işitmesi ve seni görmesi fitne sebebidir. Aynı şekilde senin ona
bakman da öyledir.”
Kadının Kocasının
Akrabaları Yanında Yüzünü Açmasının ve Çocukların Annesi ve Kızkardeşi İle
Birlikte Yatmasının Hükmü:
Soru: Kadının, kocasının kardeşleri veya amcaoğulları
yanında açılması caiz midir? Buluğ çağına gelmiş çocuğun annesi ve kızkardeşi
ile yatması caiz midir?
El-Lecnetu’d-Dâime’nin cevabı:
Birincisi: kocanın kardeşleri ve amcaoğulları, eşi için mahrem değillerdir.
Bu yüzden mahremleri yanında açılabildiği şekilde onların yanında açılması caiz
değildir. Salih güvenilir olsalar dahi böyledir.
Şüphesiz Allah Azze ve Celle kadının ziynetini açabileceği kimseleri şu
şekilde saymıştır:
وَقُلْ
لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا
يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ
عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ
آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي
أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ
التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ
الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ
“Kocaları, babaları, kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının
oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin
oğulları, kendi kadınları (mümin kadınlar), ellerinin altında bulunanlar
(köleleri), erkeklerden, ailenin kadınına şehvet duymayan hizmetçi vb. tâbi
kimseler yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan
çocuklardan başkasına ziynetlerini göstermesinler.” (Nur 31)
Kocanın kardeşleri, kocanın kardeşinin oğulları ve amcaoğulları mücerret
kardeş veya amcaoğlu olmalarıyla mahrem değillerdir. Allah Teâla iffet için
ihtiyat olarak ve kötülüklerin önüne engel olması için salih olan ile olmayan
diye ayırım yapmamıştır.
Nitekim Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’den gelen sahih hadiste sabit
olmuştur ki, kendisine “Hamv: kayın” hakkında sorulunca:
الحَمْوُ المَوْتُ
“Hamv ölümdür” buyurmuştur.[1]
Hamv kelimesi ile kastedilen; kocanın kardeşi ve kadına mahrem olmayan
diğer akrabalarıdır. Müslümanın dinini muhafaza etmesi ve iffeti için ihtiyatlı
davranması gerekir.
İkincisi: Buluğ çağına veya
on yaşına gelmiş erkek çocukların anneleri veya kız kardeşleri ile beraber aynı
yatakta yatmaları caiz değildir. Bu ihtiyatlı hareket etmek, fitneden
uzaklaşmak ve kötülüğün önünü kapamak içindir.
Nitekim Nebî sallallahu
aleyhi ve sellem, on yaşına ulaştıkları zaman çocukların yataklarının
ayrılmasını emretmiş, şöyle buyurmuştur:
مَرُّوا أَوْلاَدكُمْ بِالصَّلاَةِ وَهُمْ أَبْناَء سَبْع، واضربُوهُمْ
عَلَيْهاَ وَهُمْ أَبْناَء عَشَر وفرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ
“Yedi yaşına
geldiklerinde çocuklarınıza namazı emredin, on yaşına geldiklerinde
(kılmazlarsa) dövün ve yataklarında aralarını ayırın.”[2]
Buluğ çağına gelmemiş
olanların da evlere girerken avretlerin açılma ihtimali olan üç vakitte izin
istemeleri emredilmiştir. Allah Azze ve Celle buyuruyor ki:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ
يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ
وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ
الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ
بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ
اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
“Ey müminler!
Ellerinizin altında bulunan (köle ve cariyeleriniz) ve içinizden henüz ergenlik
çağına girmemiş olanlar, sabah namazından önce, öğleyin soyunduğunuz vakit ve
yatsı namazından sonra (yanınıza gireceklerinde) sizden üç defa izin
istesinler. Bunlar, mahrem (kapanmamış) halde bulunabileceğiniz üç vakittir. Bu
vakitlerin dışında ne sizin için ne de onlar için bir mahzur yoktur.
Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz. İşte Allah ayetleri size böyle
açıklar. Allah, (her şeyi) bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.” (Nur 58)
Buluğ çağına ermiş
olanların ise her zaman evlere girerken izin istemeleri emredilmiştir. Allah
Teâla buyuruyor ki:
وَإِذَا بَلَغَ
الْأَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ
مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ
حَكِيمٌ
“Çocuklarınız ergenlik
çağına girdiklerinde, kendilerinden öncekiler (büyükleri) izin istedikleri gibi
onlar da izin istesinler. İşte Allah, ayetlerini size böyle açıklar. Allah
âlimdir, hakîmdir.” (Nur 59)
Bütün bunlar fitneye engel
olmak, iffet hususunda ihtiyat ve kötülük vesilelerini kapamak içindir.
On yaşından küçük olanlara
gelince, onun gözetilmesinin gerektiği ve fitneden emin olunduğu zaman annesi
ve kızkardeşi ile birlikte aynı yatakta yatması caizdir. Lakin fitneden emin
olunduğu zaman buluğ çağında da olsalar her birine ayrı yatak olmak şartı ile
aynı odada yatabilirler.”