Ayakkabılarla İlgili Hükümler

 

Tek Ayakkabı Giymemek

Ebû Hureyre radiyallahu anh’den: “Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki:

إِذَا انْتَعَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِالْيُمْنَى، وَإِذَا خَلَعَ فَلْيَبْدَأْ بِالشِّمَالِ، وَلْيُنْعِلْهُمَا جَمِيعًا، أَوْ لِيَخْلَعْهُمَا جَمِيعًا

Biriniz ayakkabı giyince sağdan başlasın, çıkarırken de soldan başlasın ya ikisini birlikte giysin, ya ikisini birlikte çıkarsın.”[1]

Ebu Hureyre radiyallahu anh’den diğer bir rivayette de:

لَا يَمْشِي أَحَدُكُمْ فِي النَّعْلِ الْوَاحِدَةِ، لِيَنْتَعِلْهُمَا جَمِيعًا، أَوْ لِيَخْلَعْهُمَا جَمِيعًا

Sakın kimse tek ayakkabı ile yürümesin, ya ikisini de çıkarsın yahut ikisini de giyinsin” buyrulmuştur.[2]

Ebu Hureyre radiyallahu anh’den: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem tek ayakkabıyla yürümekten yasakladı ve şöyle buyurdu:

 إِنَّ الشَّيْطَانَ يَمْشِي بِالنَّعْلِ الْوَاحِدَةِ

Şeytan tek ayakkabıyla yürür.”[3]

Bazen Ayakkabısız Yürümek

Burayde radiyallahu anh’den: “Nebî sallallahu aleyhi ve sellem’in ashabından biri Mısır’da bulunan Fudale b. Ubeyd radiyallahu anh’ın yanına gitti. Huzuruna varınca dedi ki:

“Ben seni ziyarete gelmedim. Fakat bir hadisi Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’den ikimizin de duyduğunu öğrendim. Belki o konuda sende bilgi vardır diye düşündüm.” Fudale radiyallahu anh:

“Nedir o?” dedi. Adam da söyledi. Fudale radiyallahu anh:

“Yeryüzünün emiri olduğun halde neden seni saçı başı dağınık halde görüyorum?” dedi. O da şöyle cevap verdi:

“Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bizi birçok lüksten yasaklamıştı.” Fudale radiyallahu anh:

“Neden seni ayakkabısız görüyorum?” dedi. O da dedi ki:

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْمُرُنَا أَنْ نَحْتَفِيَ أَحْيَانًا

Nebî sallallahu aleyhi ve sellem bize bazen yalınayak yürümemizi emrediyordu.”[4]

Ayakta Ayakkabı Giymenin Yasaklanması

Ebu Hureyre radıyallahu anh’den:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَنْتَعِلَ الرَّجُلُ وَهُوَ قَائِمٌ

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem kişinin ayakta ayakkabı giymesini yasakladı.”[5]



[1] Sahih. Muslim (2097).

[2] Sahih. Buhârî, (5855) Muslim (2097) Malik (2/916) Ebû Dâvud (4136) Tirmizî (1780).

[3] Sahih. Tahavî Şerhu Muşkili’l-Asar (El-Elbani es-Sahiha (348)

[4] Sahih. Ahmed (23449) Ebû Dâvûd (4160)

[5] Sahih. Tirmizî (1775) İbn Mâce (3618) Taberânî Evsat (6531) el-Ukayli ed-Duafa (1061) İbnu’l-A’rabi, Mu’cem (159) Hatib el-Bağdadi, Muvazzahu Evham (373) İbn Asakir Tarih (60/414) El-Muhallisiyyat (514)

* İbn Ömer radiyallahu anhuma’dan sahih isnadla: İbn Mâce (3619)

* Enes radiyallahu anh’den sahih isnadla: Tirmizî (1776) Ziyau’l-Makdisi (7/127) Ru’yani (1365) Ebû Ya'lâ (5/312, 404) Bezzar (14/35) İbn Adiy, el-Kamil (6/465) Hatib, Camiu Ahlaki’r-Ravi (918)

* Cabir radiyallahu anh’den sahih isnadla: Ebû Dâvûd (4135) Beyhaki Şuab (6273)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...