Tavafta Kadın Erkek Karışması

 

Azatlı bir cariyesi, Aişe radıyallahu anha’nın yanına girmiş ve demiştir ki;

“Ey müminlerin annesi! Beyt’i yedi defa tavaf ettim ve Rükn’ü iki ya da üç kez selamladım.” Aişe radıyallahu anha ona dedi ki;

لاَ آجَرَكِ اللَّهُ لاَ آجَرَكِ اللَّهُ تُدَافِعِينَ الرِّجَالَ أَلاَ كَبَّرْتِ وَمَرَرْتِ.

“Allah sana karşılık vermesin! Allah sana karşılık vermesin! Erkeklerin arasına mı girdin!? Tekbir getirip geçemez miydin?”[1]

Hafız İbni Hacer der ki; “el-Fakihî – Zaide’den, - o da İbrahim en-Nehaî’den naklediyor;

نهى عمر أن يطوف الرجال مع النساء، قال: فرأى رجلاً معهن فضربه بالدرة"

“Ömer radıyallahu anh, erkeklerin kadınlarla beraber tavaf etmesini yasakladı ve bir adamı onlarla beraber görünce onu kamçısıyla dövdü.”[2]

İbni Cürayc dedi ki: “İbn Hişam, kadınları erkeklerle beraber tavaf etmekten yasaklayınca Atâ dedi ki:

كَيْفَ تَمْنَعُهُنَّ وَقَدْ طَافَ نِسَاءُ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-؟ قُلْتُ : أَبَعْدَ الْحِجَابِ أَوْ قَبْلُ؟ قَالَ : إِى لَعَمْرِى لَقَدْ أَدْرَكْتُهُ بَعْدَ الْحِجَابِ. قُلْتُ : كَيْفَ يُخَالِطْنَ الرِّجَالَ؟ قَالَ : لَمْ يَكُنَّ يُخَالِطْنَ كَانَتْ عَائِشَةُ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهَا تَطُوفُ حَجْرَةً

 “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in kadınları tavaf ettiği halde, kadınları bundan nasıl alıkoyarsın?” İbn Hişam dedi ki:

“Bunu hicap emrinden önce mi, yoksa sonra mı yapıyorlardı?” Atâ:

“Ben onlara ancak hicap emrinden sonra yetiştim” dedi. İbn Hişam:

“Peki, erkeklerle kadınlar nasıl karışıyorlardı?” diye sordu. Atâ dedi ki:

“Kadınlar erkeklerin arasına karışmıyorlardı. Aişe radıyallahu anha erkekler arasına karışmadan, ayrı şekilde tavaf ediyordu.”[3]

Bu haber gösteriyor ki, İslam’ın ilk yıllarında erkekler ile kadınlar karışıp, izdiham içinde tavaf etmiyorlardı.

Daimî Fetvâ Komisyonunun Bazı Fetvâları

Soru: Akrabalarıyla sılayı rahimi kesen kimsenin hükmü nedir? Özellikle o akrabalar rasullerin öğretilerine saygı göstermiyorlarsa. Mesela musafaha etmemizi ve kadın erkek karışık ortamlarına katılmamızı istiyorlar. Biz bütün bunları haram sayarak reddettik. Bununla beraber sılayı rahmi kesmenin büyük günahlardan olduğunu da biliyoruz. Şeyh Abdulaziz b. Baz’dan bu sorumuza doyurucu bir cevap vermesini istiyoruz. Allah size hayırlı karşılık versin.

Cevap: Sılayı rahim farzdır. Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:

وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى

Allah’a hiçbir şeyi ortak koşmadan ibadet edin ve ana babaya ve akrabalara iyilik edin.” (Nisa 36)

Lakin münkeri değiştimeye güç yetmiyorsa, onların kadın erkek karışık ortamlarına katılmamalıdır. Başarı Allah’tandır. Allah’ın salat ve selamı nebimiz Muhammed’e, ailesine ve ashabının üzerine olsun.[4]

Soru: Benim akrabalarımın kızları ve kadınları tesettürlü değiller. Erkekler kadınların yanına giriyorlar ve kadınlar da erkeklerin yanına giriyorlar, birbirleriyle musafaha ediyorlar. Allah akrabaları ziyareti vacip kılmıştır. Bu halleriyle onları nasıl ziyaret edebilirim? Onları ziyareti terk etmek caiz midir?

Cevap: Akrabalarını ziyaret et ve onlarda bulunan münkerlere karşı onlara nasihat et. Belki bundan tevbe ederler. Eğer nasihati kabul etmezlerse, terk etmek onlara etki edecekse, onları terk et. Eğer etki etmeyecekse ziyarete ve nasihat etmeye devam et. Onların işledikleri münkerlerden de nefret et. Ancak onların seni veya çocuklarını etkilemesinden korkarsan onları ziyaret etme ve fitneden uzaklaş. Başarı Allah’tandır. Allah’ın salat ve selamı nebimiz Muhammed’e, ailesine ve ashabının üzerine olsun.[5]

Damat İle Gelin’in Herkes Önünden Birlikte Geçmesi

Soru: Düğünde damat ile gelinin beraber kadınlar önünde durması caiz midir?

Şeyh İbn Cibrin şöyle cevap verdi: “Bu iş caiz değildir. Hayânın çekilip alındığını, şer ve bela ehlinin taklit edildiğini gösterir. Hatta iş o kadar açıktır ki gelini insanlar önünde göstermekten hayâ edilmesi gerekir. Nasıl olur da gelinle damat insanların önünde yürür?”



[1] Hasen mevkûf. İmam Şafii Müsned (s.127) el-Ümm (2/172) Beyhaki (5/81) Fakihi Ahbaru Mekke (1/122)

[2] Sahih mevkûf. Fakihi Ahbaru Mekke (1/252) Fethu’l-Bari (3/480)

[3] Sahih maktû. Buhari (1539) Abdurrazzak (5/66) Beyhaki (5/78) İbn Hacer Tagliku’t-Ta’lik (3/73)

[4] Fetva no: 14102

[5] Fetva no: 17324

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...