Hicab Ayetleri Hakkında Âlimlerin Açıklamaları:

 1- Taberi Ahzab 59. ayetine şöyle anlam vermiştir: “Ey Nebî! Hanımlarına, kızlarına ve müminlerin hanımlarına söyle, herhangi bir ihtiyaçları için dışarı çıktıkları zaman elbiselerini, cariyelerin kıya­fetlerine benzetmesinler. Saçlarını ve yüzlerini açmasınlar. Dış örtüleriyle ör­tünsünler ki fâsık olanlar onları rahatsız etmesin. Allah, çok affeden ve çok merhametli olandır.”[1]

2- İbn Cevzi; Ahzab suresi 59. ayetinin tefsirinde İbn Kuteybe'den naklen şöyle der: “Başlarını ve yüzlerini örtmelerini söyle ki; onların hür oldukları bilinsin. Ayetteki "celabib" kelimesinden maksat, normal elbiselerin üzerini kapatacak ve vücut hatlarını göstermeyecek bir örtüdür."[2]

3- Ebu’s-Suud Efendi dedi ki: "Cilbabdan maksat, çok geniş ve uzun bir örtüdür. Kadın bununla başını örttüğü gibi yüzünü ve göğsünü de örterek ayaklarına kadar salar. Buna göre ayetin manası şöyle olur:; "Kadınlar dışarıya veya yabancı erkek karşısına çıkacağı zaman bu örtüyle yüzlerini ve bütün vücutlarını örtsünler.”[3]

4- Ebu Hayyan dedi ki: "Endülüs’teki adet de es-Süddi'nin tarif ettiği gibiydi. Kadın bütün vücudunu örter, yalnız tek gözü açık kalırdı." Ayet tepeden tırnağa bütün vücudun örtülmesini emreder ve ayetteki "üstleri" kelimesinden maksat yalnız yüzleridir. Yani ayet yüzlerin örtülmesini emretmektedir. Çünkü Cahiliye devrinde hür kadınlar zaten saçları ve yüzleri hariç bütün vücutlarını örtmekteydiler."[4]

5- Ebu Bekr el-Cessas dedi ki: "Ayet genç kadınların yabancı erkeklere karşı yüzlerini örtmeleri gerektiğine delalet ediyor. Kadınlar dış örtülerine bürünmelidir ki, kötü niyetli kimseler onlardan bir şey umarak eziyet etmesinler.”[5]

6- Suyuti dedi ki: "Cilbab; kadının bütün vücudunu örten örtüdür."[6]

7- Fahreddin Razi, Nisaburi, Nevevi ve Şerkavi; "Bu ayette kadınlara yüzlerini örtmeleri emrediliyor" derler.[7]

8- Beydavi; "Hür kadınlar ihtiyaçları için dışarı çıktıkları vakit çarşaflarını giyer, başlarını, yüzlerini ve vücutlarını bununla örterler."[8]

9- İbni Kesir; cilbabın elleri ve yüzü de örtecek mahiyette olması gerektiğini belirtir;[9]

10- Son dönem Hanefi müfessir ve kelamcılarından Elmalılı Hamdi Yazır; "Cilbab; baştan aşağı örten çarşaf, ferace, car gibi dış örtüsünün adıdır. Cilbabdan örtmek tabirinde iki durum vardır; birisi cilbablardan birisiyle, bütün bedenini sıkıca örtmek, diğeri de; bir cilbabın bir tarafıyla başından yüzünü örtmek demektir."[10]

11- Muasır müfessirlerden Muhammed Mahmud Hicazi; Ahzab 59. ayetini şu şekilde manalandırmıştır; "Ey Nebî! Zevcelerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına de ki; örtülerini üzerlerine salsınlar, bedenlerinin tümünü örtsünler, yolu görebilecekleri kadar müstesna olmak üzere yüzlerini de örtsünler."[11]

12- Son dönem Hanefî müfessirlerden Ömer Nasuhi Bilmen; "Cilbab, kadınların örtündükleri çarşaf, ferace, elbiselerinin üzerinden giydikleri elbiseler demektir."[12]

13- Savi ve Nesefi; "Cilbab çarşaftır" derler.[13]

14- Alusi; "Kadınlar cilbablarını bütün bedenlerini örtecek şekilde giyerler, bir parçasını da başörtüsü yapıp yüzlerini de örterler."[14]

15- Hanefilerden Zemahşeri (el-Mu'tezilî), Kasani ve İbn Abidin ile Şafiilerden Cemaluddin el-Mahalli; "Cilbab; bir parçası ile başın ve yüzün, diğer parçasıyla bedenin üzerine bırakılmak suretiyle bütün vücudun örtüldüğü örtüdür"[15] demişlerdir.

16- Bid’at ehli Sufi müfessirlerden İsmail Hakkı Bursevi; "Cilbab; dış örtünün bir göz müstesna yüzü bile kapatması demektir"[16]

17- Hanbelîlerden İbn Kudame; "Cilbab; giyilmeyerek, entari üzerine kuşanılır ve yüz örtülür"[17]

18- Muasır Mu’tezile’den Abdulhalim Ebu Şukka; Ahzab suresi 53. ayetini tefsir ederken; "Kadınlar ev içinde perde arkasından konuşmalı, ev dışında peçeli olmalıdır” der.[18]

19- Kasani; "Yabancı kadının yüzüne bakmak caiz değildir derken, İbn Abidin, Haskefi, Mevkufati, Merginani, Halebi, İbn Nüceym, Iraki, Aliyyu’l-Kari gibi Hanefi ulemasının kahir ekseriyeti; “Genç kadın erkekler arasında yüzünü açmaktan men edilir" demişlerdir.[19]

20- Muasır bid’at ehli yazarlardan Muhammed Said b. Ramazan el-Buti şöyle demiştir; "Bugünkü Müslümanların durumu fısk-u fücurun kötü ahlak ve terbiyenin yaygınlaştığı göz önünde bulundurulursa bu durumda kadının yüzünü açmasının caiz olduğunu söylemeye imkân bulunmadığı anlaşılmış olur."[20]

21- Şeyhulislam İbn Teymiyye'ye göre eller ve yüz avrettir[21]

22- Muasır araştırmacı müellif Muhammed Hamidullah “İslam Peygamberi” adlı eserinde, kadınların yüzünü örtmelerinin vacip oluşunu belirterek delilleri ile açıklamıştır.[22]

23- Bid’at ehli müfessirlerinden olan Mevdudi, Nur suresi 31. ayetinin tefsirinde der ki; “Zinet; çekici elbiseler ve kadınların genellikle kullandığı diğer baş, yüz, el, ayak vs. süslerini içine alır ve modern manada makyaj kelimesi ile ifade edilir. Yani kadınlar bilerek ve kasten süslerini açığa vuramazlar.”[23]

24- Kurtubi dedi ki: "Gerçek şu ki; cilbab; bütün bedeni örten ve kabarık kısmını göstermeyen örtüdür."[24] 

Görüldüğü gibi ilim ehli tesettür ayetlerinden kadının dışarı çıkarken yüzünü ve ellerini çarşaf ile örtmesinin vacip olmasında ittifak etmişlerdir.



[1] Taberi (20/324)

[2] İbn Cevzi Zadu’l-Mesir (6/422) Bkz.: Sabuni er-Revai (2/328) Alusi Ruhu’l-Meani (12/88)

[3] İrşadu Akli’s-Selim (5/352)

[4] Ebu Hayyan Bahru’l-Muhit (9/184)

[5] Cessas Ahkamul-Kur'an (5/244 )

[6] Celaleyn (s.515)

[7] Razi Tefsiru’l-Kebir (17/48) Nisaburi Tefsiru Garibul-Kur'an (22/32) Nevevi Fetava (210) Şerkavi Tahrir (1/37) Mesaid b. Kasım Ahkamu’l-Avret (49)

[8] Beydavi (4/168)

[9] İbn Kesir (2/283)

[10] Hak Dini Kur'an Dili (6/338) Bk.:Envarut-Tenzil (2/252)

[11] Hicazi Tefsiru’l-Vadıh (5/112)

[12] Ömer Nasuhi Bilmen Tefsiri (6/2832)

[13] Nesefi Medarik (3/455)

[14] Alusi Ruhul-Maani (22/89)

[15] Zemahşeri Keşşaf (1/221) Mahalli Şerhu Minhac (3/206) Kasani Bedayius-Sanayi (5/118) İbn Abidin (5/320)

[16] Ruhul-Beyan (7/240) Tenvirü’l-Ezhan (6/484)

[17] İbn Kudame el-Muğni (1/602) Belazuri Ensab (1/574)

[18] Ebu Şukka Tahrirul-Mer'e (3/67) Said Şimşek Günümüz Tefsir  Problemleri (236)

[19] Bedayius-Sanayi (5/123) Reddu’l-Muhtar (3/261 Terc:2/113) Durru’l-Munteka (2/542) Multeka ve Mevkufat (4/88) el-Hidaye (4/139) Iraki Tarhu’t-Tesrib (5/46) İbn Nüceym Bahru’r-Raik (1/284) Makalatu’l-Kevseri (187-190) Mecmaul-Enhur (2/541) Hediyyetu’l-Alaiyye (310) el-Muğni (1/601) İrşadu’s-Sari (78)

[20] Fıkhu’s-Siyre (243) Bkz.:Mevahibu’l-Celil (1/499) el-Muğni ve Şerhu’l-Kebir (1/637) Fetavayı Şeyhulislam (4/409) Zuhayli Fıkhu’l İslami (1/459) Sabuni Safvetu’t-Tefasir (2/335) Mehmed Talu İslam’a Göre Kadının Kıyafeti (350) Tecridi Sarih Şerhi (7/171)

[21] Fetava (4/409)

[22] İslam Peygamberi (1856-71)

[23] Mevdudi Tefhimu’l-Kur'an (3/470)

[24]  El-Cami Li’l-Ahkami’l-Kur'an (14/244) Kayravani el-Cami (210)

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...