Halvet ve İhtilât (Kadın-Erkek Bir Arada Bulunması)

 

Kişiye Mahrem Olanlar

Erkeğe mahrem olmayan kadınlar; ya nesep yoluyla, ya süt emme yoluyla, ya da evlilik yoluyla ebedi olarak evlenilmesi caiz olmayan kadınlardır. Kadın mahremi olan erkeklerin yanına girebilir, halvet edebilir ve yolculuk edebilir. Kadına mahrem akrabalarından yalnızca amcası, dayısı ve damadının yanında ziynet yerlerini gösteremez. Diğer mahremlerinin yanında ziynet yerlerini gösterebilir.

Nesep Yoluyla Mahrem Olanlar:

* Kişinin anneleri, (Kadın için babaları mahremdir)

* Kızları, (Kadın için oğulları mahremdir)

* Kızkardeşleri, (Kadın için erkek kardeşleri mahremdir)

* Halaları, (Kadın için dayıları mahremdir fakat kadının dayısının yanında ziynet yerlerini, yüzünü açmasına izin verilmemiştir)

* Teyzeleri, (Kadın için amcaları mahremdir fakat kadının amcasının yanında ziynet yerlerini, yüzünü açmasına izin verilmemiştir)

* Erkek kardeşinin kızları (Kadın için erkek kardeşinin oğulları mahremdir)

* Kızkardeşinin kızları (Kadın için kızkardeşinin oğulları mahremdir)

Süt Emme Yoluyla Mahrem Olanlar:

Nesep yoluyla mahrem olanlarla aynıdır. Kişiye, emzirme nedeniyle haram olanlar şunlardır:

*  Emziren ve emzirenin annesi.

* Emzirenin kızları, -emzirmeden önce veya sonra doğmuş olmaları fark etmez-

* Emzirenin kız kardeşi (çünkü teyzesi sayılmaktadır).

* Emzirenin kızının kızı (çünkü kız kardeşinin kızı sayılmaktadır).

* Emzirenin kocasının annesi (çünkü emzirenin sütü, kocası nedeniyle oluşmuştur. Emenin ninesi hükmündedir.)

* Emzirenin kocasının kız kardeşi (çünkü halası sayılmaktadır).

* Emzirenin oğlunun kızı (çünkü kardeşinin kızı sayılmaktadır).

* Emzirenin kocasının kızı -başka hanımdan dahi olsa- (çünkü baba bîr süt kardeşi sayılmaktadır).

* Emzirenin kocasının kız kardeşleri (çünkü halaları sayılmaktadır) .

* Emzirenin kocasının diğer hanımları (çünkü babasının hanımları sayılmaktadır).

* Emzirilenin hanımı, emzirenin kocasına haramdır (çünkü oğlunun hanımı sayılmaktadır)

Burada haramlığı oluşturan etken, doğum nedeniyle sütü gelen kadından, başka birinin bebeğinin emmesiyle, ondan gıda almış, emdiği kadının ve kocasının bir parçası haline dönüşmüştür. Bunu şu hadis de ifede etmektedir;

Tesettür ayetleri nazil olduktan sonra ‘Â’işe radıyallahu anha’nın süt amcası, Ebû’l-Kuays’ın kardeşi Eflâh geldi ve ‘Â’işe radıyallahu anha’nın yanına girmek için izin istedi. ‘Â’işe radıyallahu anha anlatıyor:

“Ben ona izin vermedim ve Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem geldiğinde ona bu yaptığımı anlattım; bana; (bir daha gelirse) ona izin vermemi emretti.”[1]

İbn ‘Abbâs radiyallahu anhuma‘dan: “İki hanımlı bir adamın, bir hanımı bir kız çocuğunu, diğer hanımı da bir erkek çocuğunu emzirmiş. Bu kız çocuğuyla erkek çocuğu birbirleriyle evlenebilirler mi?” diye İbn Abbâs radiyallahu anhuma‘ya sorulduğunda:

“Hayır, her ikisi aynı döllenmeden (dolayı gelen sütten) emmişlerdir” demiştir.[2] Sahabelerin ve fakîhlerin geneli bu kanaattedir.

* Emzirilen kız ise babası sayıldığı için emzirenin kocasına, amcası sayıldığı için emzirenin kocasının kardeşine, dedesi sayıldığı için emzirenin ve kocasının babasına haram olur.

Burada bahsedilen haramlık sadece emzirilene özgüdür. Emzirilenin yakınları için haramlılık söz konusu değildir. Mesela; emzirilenin süt kızkardeşi, emzirilenin erkek kardeşinin de kızkardeşi sayılmaz. Buradaki kural: “Bir göğüsten emenler kardeş olurlar.” Buna göre, emzirilenin erkek kardeşi, emzirilmediği için kardeşinin süt kız kardeşiyle evlenmesi caizdir. Çünkü süt erkek kardeşinin kardeşi olsa da yabancı hükmündedir. -Allah en doğrusunu bilir-.

Evlilik Yoluyla Mahrem Olanlar:

* Kişinin babasının hanımı, (Kadın için annesinin kocası mahremdir)

* Oğlunun eşi (Kadın için kızının kocası yani damadı mahremdir, fakat kadının damadının yanında ziynet yerlerini göstermesine, yüzünü açmasına izin verilmemiştir.)

* Hanımının annesi yani kayın validesi. (Kadın için kocasının babası yani kayın babası mahremdir)

Bu sayılanlar mücerred nikâh akdi ile mahrem olur.

* Kişinin hanımının başkasından olan (üvey) kızı ise, kişinin hanımıyla ilişkiye girmesinden sonra mahremlerden olur. (Kadın için; kocasının başkasından olan üvey oğlu, kocasıyla ilişkiye girmesiyle birlikte mahremlerinden olur)

Mahremlerle Otururken Ölçü

Selef’ten bazıları mahrem akrabalar hakkında şehvet uyandırabilecek hususlara karşı dikkat çekmişlerdir.

İkrime rahmetullahi aleyh der ki; “Kişinin kız kardeşine veya annesine (cildi cildine dokunacak şekilde) sarılması zinadan bir şubedir.”[3]

El-Hasen el-Basri der ki; ”Kadın, ne oğlunun, ne babasının ne de kardeşinin yanında avretini açamaz. Avretini sadece kocası görebilir.”[4]

Şa’bî rahimehullah, kişinin kızkardeşine, kızına veya annesine uzun uzun devamlı bakmasını çirkin görürdü.[5]

İbn Humam der ki; "Mahremi hakkında veya kendi nefsi hakkında şehvetten korkarsa o zaman ona bakmamalıdır.”[6]

İbn Cevzi de; "Mahrem olan kadınlarla halvet, eğer şehvetten emin değilse haramdır."der.[7]

Kişiye Yabancı (Nâmahrem) Olan Kadınlar

Erkeğe mahrem olmayan, (yani evlenmesi caiz olup, yanına girmesi ve halvet etmesi caiz olmayan) akrabaları:

* Amcasının kızı, (Kadın için; amcasının oğlu yabancıdır)

* Dayısının kızı, (Kadın için dayısının oğlu yabancıdır)

* Halasının kızı, (Kadın için halasının oğlu yabancıdır)

* Teyzesinin kızı, (Kadın için teyzesinin oğlu yabancıdır)

* Amcasının hanımı, (Kadın için teyzesinin kocası yabancıdır)

* Dayısının hanımı, (Kadın için halasının kocası yabancıdır)

* Hanımının teyzesi (Kadın için kocasının amcası yabancıdır)

* Hanımının halası (Kadın için kocasının dayısı yabancıdır)

* Erkek kardeşinin hanımı, (Kadın için kızkardeşinin kocası yabancıdır)

* Erkek kardeşinin oğlunun hanımı, (Kadın için erkek kardeşinin kızının kocası yabancıdır)

* Kızkardeşinin oğlunun hanımı, (Kadın için kızkardeşinin kızının kocası yabancıdır)

* Baldızı/Hanımının kızkardeşi (Kadın için kaynı/kocasının erkek kardeşi yabancıdır)

* Üvey kızkardeşi (Kadın için üvey erkek kardeşi yabancıdır)

Halvet konusundaki haramlık salih kimseler ve yaşlı olsalar dahi bütün erkekleri ve yine saliha kimseler ve acuze kadınlar olsalar dahi bütün kadınları kapsar.

Allah Teâlâ, kişinin mahrem olan (yani nikâhlanması haram olan) akrabalarını şu ayette zikretmiştir:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ

Analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız teyzeleriniz, erkek kardeş kızları, kız kardeş kızları, sizi emziren (süt)analarınız, sütkardeşleriniz, karılarınızın anaları, kendileriyle zifafa girdiğiniz karılarınızdan olup yanınızda büyüttüğünüz üvey kızlarınız - eğer analarıyla zifafa girmemiş iseniz (üvey kızlarınızla evlenmenizde) bir beis yoktur - kendi sulbünüzden gelen oğullarınızın eşleri ile (evlenmeniz) ve iki kız kardeşi (nikâhınız altında) birleştirmeniz size haram kılınmıştır.” (Nisa 23)

Şu ayette ise kadının ziynetlerini göstermesine izin verilen akrabaları zikredilmiştir:

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ

Kocalarından, babalarından, kocalarının babalarından, oğullarından, kocalarının oğullarından, kardeşlerinden, kardeşlerinin oğullarından, kızkardeşlerinin oğullarından, mü'min kadınlarından, elleri altındaki cariyelerinden, kadına ihtiyacı olmayan iktidarsız erkeklerden, tabileri olan hizmetçilerden ve kadınların avret yerlerini henüz bilmeyen çocuklardan başkasına ziynetlerini göstermesinler...” (Nur 31)

Nebî sallallahu aleyhi ve sellem de şöyle buyurmuştur:

الرَّضَاعَةُ تُحَرِّمُ مَا تُحَرِّمُ الوِلاَدَةُ

Doğum nedeniyle haram olanlar, emzirme nedeniyle de haram olur.’[8]



[1] Sahih. Buhârî (5103) Muslim (1445).

[2] Sahih mevkuf. Mâlik (2/602) Tirmizî (1149).

[3] Sahih maktû. İbn Ebi Şeybe (4/12) Haraiti Mesaviu’l-Ahlak (481)

[4] İbn Ebi Şeybe (4/38)

[5] Sahih maktû. İbn Ebi Şeybe (4/11) Cessas Ahkamu’l-Kur’an (5/175) Kurtubi (12/223) Tarihu Yahya b. Main (4/42 no:3044) İbn Katan, İhkâmu’n-Nazar (s.377)

[6] İbn Humam Fethu’l-Kadir (22/210)

[7] İbn Cevzi Telbisu İblis (324)

[8] Sahih. Buhârî (3105) Muslim (1444).

İlkokullarda Kadın-Erkek Karışıklığının Hükmü

  Soru: “ Yedi yaşından küçük erkek ve kız çocukların aynı sınıfta din ve Kur’an dersi görmeleri caiz midir? ” Şeyh Ahmed b. Yahya en-Nec...